3:20 PM

Tetapkan Matlamat, Fokus dan Usaha

Saya ingin berkongsi pengalaman hidup saya sendiri tentang kerjaya dan kepuasan diri. Saya juga pernah merasa bosan dan tidap puas hati dengan kerja yang saya lakukan pada masa itu. Saya tercari-cari apa yang saya inginkan dan mencuba untuk menjadi sesuatu yang saya impikan. Saya berusaha dan berusaha walaupun telah berkali-kali gagal. Namun saya tetap tidak berputus asa dan terus mencuba.

Pada suatu hari, saya telah bertanya dengan seseorang tentang apa yang telah saya lakukan ini. Mengapa saya merasa tidak puas hati dengan apa yang saya miliki sekarang?

Lantas rakan saya itu menjawab "tentang hati mila yang tak selesa lagi tu...memang adat jika kita ke tempat baru.

tetapi jika kita jelas dan spesifik dengan apa yang kita inginkan....segalanya akan kembali normal"
 
Saya membuat kesimpulan, fokus dan usahakan dengan apa sahaja yang kita ada sekarang. Kepuasan akan menjelma nanti.

Semenjak dari itu, saya telah menanam azam dalam hati saya untuk mensyukuri segala nikmat dan usahakan segala yang saya miliki dengan bersungguh-sungguh. Kejayaan itu bukanlah bermakna kita berada di atas sebagai orang yang berpangkat, tetapi kejayaan itu datang dengan pelbagai bentuk. Tekun dan fokus dengan apa yang kita ada, kelak kita pasti akan dapat apa sahaja yang kita inginkan. Yang pasti, sentiasa tetapkan matlamat anda.

0 comments: