3:09 PM

Rangsang otak si kecil

Oleh BINTU RASYADA A. RAHMAN


KANAK-KANAK gemar bermain dan ingin mengetahui tentang banyak perkara.



Dr. Mastura


Bahagian II (sambungan artikel "Rangsang otak bayi" pada 20/12/2009)
DAYA sensitiviti kanak-kanak sangat tinggi, menurut Dr. Mastura. Secara semula jadi katanya, kanak-kanak amat sensitif, mudah rasa takut, cepat marah dan selalu dilanda perasaan cemburu.
Antara sifat semula jadi kanak-kanak yang lain:
1. Perasaan ingin tahu yang tinggi. Itulah sebabnya kanak-kanak tidak boleh duduk diam dan meneroka sahaja apa yang ada di sekitar mereka. Mereka belajar melalui "first hand experience." Ibu bapa perlu melibatkan anak-anak dengan aktiviti pembelajaran tidak langsung secara praktikal.
2. Daya imaginasi dan kreativiti yang tinggi. Ia bergantung pada umur kanak-kanak dan perlu dipupuk serta digalakkan. Daya kreativiti yang tinggi dapat menggarap potensi kanak-kanak menjadi seorang yang inovatif. Namun adakalanya kata Dr. Mastura, ibu bapa berpendapat anak suka berbohong. Tapi, sebenarnya mereka tidak berbohong sebaliknya berimaginasi.
3. Perkembangan bahasa yang cepat. Berlaku dengan pantas dan mereka mudah menguasai sesuatu bahasa asing jika digunakan setiap hari. Bahasa membantu kanak-kanak menyampaikan keinginan dan perasaan. Tindak balas yang positif dan cara komunikasi yang betul dapat membantu kanak-kanak menguasai bahasa yang dipelajari.
4. Kecenderungan menyusun dan membongkar barang. Apabila otot mula berkembang, kanak-kanak akan terdorong untuk mengumpul, menyusun barang-barang dan kemudian menyepahkan semula barang tersebut. "Kanak-kanak secara semula jadi tidak suka melihat barang yang tersusun rapi. Jika anak suka barang tersusun, mungkin dia ada masalah lain seperti autisme. Jadi, sekiranya ingin menyusun atau mengemas sesuatu barang, jangan lakukan di depan anak," kata Dr. Mastura.
Bagaimana menjana potensi
"Sebagai ibu bapa, jangan lupa menyimpan rekod perkembangan dan peningkatan anak," kata beliau.
Dalam pada itu, Dr. Mastura turut berpesan agar jangan membandingkan antara satu anak dengan yang lain kerana pastinya setiap individu itu berbeza pencapaian dan perkembangannya.
Yang penting katanya, kenal pasti kekuatan anak dan bantu mereka mengatasi kelemahan atau kekurangan yang dimiliki.
Selain itu kata beliau, jangan lupa berkomunikasi dan berinteraksi dengan anak sepanjang masa.
"Untuk menjadi seorang ibu bapa yang responsif dan efektif, kita perlu mendengar luahan anak," katanya.
Juga perlu sentiasa puji dan beri anak galakan supaya mereka rasa dihargai.
"Jangan lupa memberi ganjaran seandainya anak berjaya namun jangan berlebihan," katanya.
Anak juga katanya perlu diberi peluang untuk berdikari dan tidak terlalu bergantung kepada ibu bapa.
"Sebagai ibu bapa, tunjukkan tauladan yang baik kepada anak. Ingat, setiap perlakuan yang kita lakukan, sentiasa diperhati oleh anak dan tidak mustahil dia akan menirunya kelak," katanya.
Akhir sekali Dr. Mastura turut berpesan kepada ibu bapa agar menghormati dan hargai perasaan anak.
"Perkukuh pandangan anak terhadap potensi diri mereka. Jangan kita perlekeh usaha dan pencapaian mereka, tambahan lagi jika di depan orang lain," katanya.
"Sesungguhnya kekerasan dalam mendidik memberikan kesan yang buruk kepada orang yang dididik terutama kanak-kanak. Barang siapa yang ditarbiah secara kekerasan dan paksaan, maka akan sempitlah pemikiran dan jiwanya lalu jadilah anak itu hilang kecerdasannya, malas, terbawa-bawa kepada berbohong dan berkelakuan jahat."
-Ibnu Khaldun-

9:06 AM

30 Rahsia Wanita

Rahsia Wanita


1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitiskan
airmata, itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.
2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu
beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan
ucapan maaf.
3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang
(sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).
4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada
di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.
5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair
seperti coklat!!
6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima
pujian.
7. Jika kamu tidak suka dengan wanita yang sukakan kamu separuh mati, tolak cintanya
dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu
tak akan tahu bila dia dah buat keputusan, dia akan lakukan apa saja.
8. Sekiranya sorang wanita mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,
biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,
cubalah tegur dia perlahan-lahan.
9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik, puisi, lukisan dan tulisan adalah
cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.
10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.
11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.
12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,
misalnya menghubunginya melalui telefon, si gadis akan bersikap acuh tak acuh
seolah-olah tidak berminat, tetapi sebaik saja ganggang diletakkan, dia akan menjerit
kesukaan dan tak sampai sepuluh minit, semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.
13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita. Jadi jangan senyum
sebarangan.
14. Jika kamu menyukai sorang wanita, cubalah mulakan dengan persahabatan.
Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.
15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,
tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.
16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan
darimu, teruskan usahamu untuk memikatnya.
17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!
18. Selepas sorang gadis jatuh cinta, dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak
jumpa lelaki ini lebih awal.
19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang
wanita, cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.
20. Bila setiap kali gambar kelas keluar, benda pertama yang dicari oleh wanita ialah
siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya, kemudian barulah dirinya sendiri.
21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya
sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!
22. Satu ucapan 'Hi' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.
23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.
24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle
kawan mereka yang paling cantik.
25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang
kompromi.
26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..
27. Senjata wanita adalah airmata!!
28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya
(hadiah, bunga atau sekadar kad ucapan romantis). Mereka akan rasa terharu dan
merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati. Dengan i! ni dia tak akan ragu-ragu
terhadapmu.
29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik
terhadapnya.So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah...
30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah
perasaan dicintai...

sumber : luke.lepakk.com

9:01 AM

Citra wanita......

 KASIHANNYA WANITA......

Minggu lalu saya menerima sms daripada seorang wanita (wanita 1) dari Pahang “Assalamualaikum dr, saya ingin mendapat khidmat nasihat dan menambahkan pengetahuan tentang memikat suami untuk menambahkan kasih saying bersama suami. (Fikiran) Saya sudah buntu. Nampaknya makin pudar. Selepas suami saya berkahwin dengan perempuan Indon...anak-anak pun sudah terasa sangat...anak saya tengah (sedang) belajar lagi. Lima orang, (di) USIM tahun akhir, UiTM baru habis, Dua orang lagi masih bersekolah. Kalau boleh saya nak minta nasihat. (Saya) tak nak nanti rumah tangga yang saya bina selama 25 tahun musnah begitu sahaja. Apa yang harus saya lakukan?”
Saya tidak segera memberi respons terhadap masalah wanita itu.
Lalu dia menghantar sms lagi “sekarang kalau saya terlampau tertekan jadi tak boleh tidur. Saya pernah ambil ubat tidur.”

Malam semalam pula saya menerima sms daripada seorang wanita juga (wanita 2) “Maaf, saya tak sempat nak bagi no. akaun bank. Kereta saya accident petang tadi.” Terkejut saya menerima mesej itu. Pada sebelah paginya dia bertemu dengan saya kerana urusan perniagaan. Dia memberitahu saya bahawa itulah kali pertama dia memandu kereta sendiri dalam jarak yang jauh (lebih 100 km). Dia baru mendapat lesen memandu kira-kira lima bulan lalu.
Saya segera menelefonnya untuk mengetahui cerita tentang kemalangan itu. Keretanya dilanggar oleh sebuah motosikal yang memotong dari kiri sewaktu dia hendak membelok. Dia tidak cedera apa-apa, tetapi keretanya mengalami kerosaka yang agak teruk. Kereta baru jenis Proton Saga. Panjang lebar dia meluahkan pengalaman cemasnya.
Yang menarik pada saya ialah apabila dia berkata dengan penuh emosi “Saya panik. Saya tak tahu nak buat apa. Semua orang kerumun saya. Semua salahkan saya. Saya hubungi suami saya, dia marah-marah pulak, dia tanya macamana boleh accident? Kereta teruk tak? Bukannya dia tanya saya macamana keadaan saya?Luka ke? Koma ke? Dia lebih pentingkan kereta dia....”
Sempat saya beri dia semangat dan sedikit panduan untuk menyelesaikan masalah kemalangannya, termasuklah cadangan untuk mendapatkan khidmat guaman jika perlu. Kebetulan pula di bandar itu saya mempunyai seorang rakan peguam yang kebetulan peguam saya dahulu.
Kemudian saya menghantar sms kepadanya “Kesemuanya itu ketentuan Illahi yang pasti ada hikmahnya. Pengalaman pahit dan menyakitkan pada hari ini akan menjadi manis kemudian nanti, apatah lagi setelah “ia” menjadi kenangan. Benda dah berlaku nak buat macamana. Terimalah dengan tenang dan reda. Percayalah, Allah akan sentiasa bersama-sama dengan orang yang sabar dan benar.”
Dia membalas “Terima kasih. Sekarang baru saya rasa lega sedikit.”
Mesej yang lebih kurang sama juga saya berikan kepada wanita 1 tadi, selain beberapa panduan ringkas untuk menangani tekanan dan konflik jiwa.
Semalam petang saya bertanya Wanita 2, tentang masalah yang berkaitan dengan kemalangannya. Dia menghantar sms berbunyi “saya tak berani lagi keluar rumah. Masih takut dan rasa nak berhenti kerja. Tak nak guna kereta.”
Justeru saya cadangkan kepadanya agar mengambil produk saya (Prominex) kerapkali untuk membantu menghilangkan trauma. Saya maklumkan juga bahawa dia perlu rawatan trauma dan memulihkan semangat. Untuk makluman pembaca, dalam perubatan homeopathy ada ubat/remedi untuk rawatan masalah trauma.

 http://nikmat4u.blogspot.com/


komen saya.....................

Saya suka menarik satu cerita yang rakan saya catatkan dalam blognya. sedih betul saya baca. Kalau lah wanita2 ini menceritakan sendiri masalah mereka kepada saya, rasanya sedih juga.....

Namun, bagi diri kita yang diategorikan sebagai bernasib baik ini perlu juga beringat-ingat. Mungkin hari ini nasib kita baik, mungkin esok lusa siapa yang tahu?

Sebab itulah berkali-kali saya ingatkan rakan-rakan wanita saya agar jangan bergantung pada suami 100%. Wanita mesti pandai berdikari. Mempunyai kedudukan ekonomi yang baik untuk menampung kehidupan sendiri dan anak-anak. Wanita bukanlah lemah, tetapi sikap sukan dimanjakan adalah satu sikap yang perlu dikikis. Wanita mesti meletakkan tempat mereka tinggi setanding dengan lelaki. Saya bercakap begini bukanlah hendak bersikap feminisme tetapi ini adalah hakikat. 

Selain dari itu, wahai wanita, jagalah kesihatan dan wajah anda. Wajah adalah suatu aset yang orang pandang. Hias lah diri cantik-cantik dan kemas. Kalau ada lelaki lain mengurat pun jangan pula melayan. Ingatlah suami dan anak-anak dirumah. Pendek kata walau bagaimana pun diri wanita itu, pandai-pandai lah membawa diri dan memelihara maruah.

Kesimpulannya.........Wahai wanita, saya ada tips, agar kita dihargai oleh makhluk bernama lelaki :

1. Mempunya kerjaya atau sumber duit.
2. ada harta
3. cantik dipandang
4. pandai mengurus diri.
5. boleh memandu
6. ada insurans
7. ada simpanan masa depan
8. ada duit......kalau nak beli apa2 tak payah minta kat suami.
9. sifat kewanitaan dan keibuan.
10. sekali sekala kenelah manje2....

kalau ada semua kriteria ni, InsyaAllah, lelaki akan hargai......

tapi ada juga lelaki yang bila ada isteri macam ni, dia pulak yang buat hal. Gatal mencari perempuan lain yang dikatakan lebih manja......tapi saya nasihatkan, biarkan die......kita jaga aje laki kita baik2 sebab nanti bila die ada masalah, die akan cari kita juga. Masa tu barulah pulangkan paku buah keras......