10:41 AM

Susu Ibu yang istimewa

ARKIB : 21/02/2010

Khasiat DHA susu ibu


Paras DHA lebih tinggi dalam susu ibu dengan fungsi kognitif yang lebih menyerlah ketika umur bayi itu masih mentah.


Wanita selalunya mengambil berat soal pemakanan mereka semasa hamil. Asid folik dan kalsium mungkin nutrisi pertama yang terbayang dalam fikiran mereka, namun terdapat satu lagi nutrisi yang sama pentingnya tetapi sering diabai iaitu asid docosahexaenoic atau DHA.

DHA, sejenis asid lemak omega-3 poli tak tepu yang berantai panjang, dijumpai dalam setiap sel dalam badan. DHA adalah penting untuk perkembangan dan kefungsian otak, mata dan sistem saraf pusat. Semasa mengandung, janin yang sedang membesar bergantung kepada ibunya untuk mendapat DHA yang diperlukan. Ini kerana DHA diperolehi daripada makanan yang dimakan, maka kandungan DHA dalam diet seseorang ibu menentukan sebanyak mana DHA yang dapat disalurkan kepada janin. Malangnya, ramai ibu mengandung gagal mendapatkan jumlah DHA yang disyor. Di samping itu, DHA tidak terdapat dalam kebanyakan vitamin pra lahir.

DHA dalam susu ibu mampu meningkatkan Keupayaan Fungsi Kognitif Bayi

Kajian yang dilakukan di Universiti Texas Tech menunjukkan wujud perkaitan antara jumlah DHA yang didapati dalam susu ibu dan fungsi kognitif bayi. Pada dasarnya, lebih banyak DHA yang ada pada seseorang ibu, maka lebih pintar bayi yang akan dilahirkan. Bayi memerlukan DHA untuk perkembangan otak dan mata yang optimum dan mereka memperolehi DHA ini daripada susu ibunya.

Kajian terbaru ini diterbitkan dalam majalah Journal of Paediatrics Psychiatry menunjukkan wujud perkaitan positif antara paras DHA dalam susu ibu dan fungsi tingkah laku neuro seseorang bayi yang baru lahir. Penemuan ini menyokong banyak kajian klinikal menunjukkan DHA memainkan peranan penting dalam perkembangan mental dan visual seseorang bayi. Kini DHA menjadi bahan tambahan kepada lebih 75 peratus susu formula bayi di Amerika Syarikat.

"Kajian ini adalah penting kerana ia memperkaitkan paras DHA yang lebih tinggi dalam susu ibu dengan fungsi kognitif yang lebih menyerlah ketika umur bayi itu masih mentah," ujar penyelidik kajian tersebut, Connye Kuratko, PhD. Beliau merupakan seorang pakar diet berdaftar, sebelum ini bertugas di Universiti Texas Tech, kini bekerja dengan Martek Biosciences.
DHA Dari Sumber-Sumber Diet

Menurut Dr. Barbara Levine, profesor madya nutrisi dalam perubatan di Kolej Weill Medical, Universiti Cornell, "sumber DHA yang paling tulen ialah bukan daripada ikan itu sendiri, tetapi apa yang dimakan oleh ikan itu iaitu tumbuhan laut yang dikenali sebagai 'alga.' Oleh itu, mengambil suplemen DHA yang diperbuat daripada alga laut merupakan cara paling selamat bagi ibu mengandung untuk meningkatkan simpanan asid lemak mereka.

Kajian menunjukkan mengambil suplemen DHA semasa menyusu akan meningkatkan paras DHA dengan berkesan dalam susu ibu dan juga dalam darah bayi. Satu kajian yang diterbitkan dalam majalah American Journal of Clinical Nutrition keluaran Julai baru-baru ini, menunjukkan bayi yang dilahirkan oleh ibu yang mengambil suplemen DHA semasa empat bulan menyusu susu ibu, boleh mencapai kepintaran psychomotor (seperti penyelarasan dan menyusun atur) seawal umur 2 setengah tahun.

Nasihat memakan ikan dan amaran pemakanan daripada badan-badan pakar di USA

American Heart Association, United States Food and Drug Administration (FDA) dan Environmental Protection Agency (EPA), telah mengeluarkan nasihat tentang pemakanan ikan. Amaran ini dikeluarkan sebagai tindakbalas terhadap penemuan sesetengah jenis ikan mengandungi methylmercury, iaitu sejenis pencemar yang sekiranya berada pada paras yang tinggi boleh membahayakan sistem urat saraf janin, bayi yang baru lahir, malah kanak-kanak yang baru bertatih. Ini boleh membawa kepada kesan negatif terhadap jangka masa penumpuan, penguasaan pertuturan, keupayaan penglihatan dan mengesan ruang, daya ingatan dan penyelarasan. Adalah dianggarkan hampir 60,000 kanak-kanak setiap tahun dilahirkan dengan risiko masalah neurologi yang disebabkan oleh pendedahan kepada methylmercury semasa di dalam rahim ibu.
Untuk mengurangkan risiko pendedahan kepada raksa berbahaya ini, FDA mengesyorkan ibu mengandung dan menyusu dan juga anak-anak yang masih kecil supaya memakan tidak lebih daripada 12 auns ikan yang dimasak setiap minggu serta memilih pelbagai jenis ikan daripada memakan satu jenis sahaja. Elakkan daripada memakan ikan besar seperti ikan yu, todak, ikan tile dan tenggiri raja yang semuanya mengandungi methylmercury pada paras yang paling tinggi.

DHA daripada susu ibu berbanding DHA daripada minyak ikan

Minyak ikan diperolehi daripada tisu ikan yang berminyak dan mengandungi kedua-dua DHA dan EPA (asid eicosapentaenoic). Tetapi, suplemen minyak ikan biasa mengandungi EPA dengan jumlah yang agak tinggi dan sebaliknya mengandungi DHA sekadar sederhana sahaja. Pada orang dewasa, DHA dan EPA dapat dihadamkan serta diserapkan. Tetapi, pada bayi dan janin, EPA mungkin bersaing dengan DHA untuk merebut tempat dalam membran sel saraf, ini mungkin membahayakan otak yang sedang berkembang, dan mungkin menjejaskan perkembangan mata dan sistem saraf. Dalam susu ibu, jumlah DHA adalah empat kali lebih tinggi berbanding jumlah EPA -Alam semulajadi adalah yang terbaik!

Penyulingan molekular

Sesetengah pengilang mengeluarkan minyak ikan melalui proses 'penyulingan molekular' untuk menghapuskan methylmercury dan toksin lain yang wujud dalam ikan. Bagaimanapun, proses ini tidak mungkin dapat menghapuskan 100 peratus methylmercury kerana dengan kaedah yang digunakan sekarang ini, pasti masih lagi meninggalkan sedikit kesan toksin - mungkin pada paras yang tidak boleh dikesan. Ini banyak bergantung kepada kesensitifan dan kecanggihan alat ujian yang digunakan.

DHA daripada sumber tumbuhan (Alga) - Pilihan yang lebih selamat
Suplemen DHA yang diperbuat daripada alga menyediakan pilihan yang lebih selamat untuk ibu mengandung dan menyusu, yang ingin memperolehi manfaat DHA untuk bayi mereka tanpa berasa bimbang tentang toksin methylmercury ataupun kandungan EPA yang tinggi.

Martek Biosciences USA, merupakan satu-satunya syarikat di dunia yang berjaya mengeluarkan DHA daripada jenis alga yang telah dipatenkan dan ditanam secara besaran dalam tangki penapaian yang ditempatkan jauh dari laut dan menggunakan air bertapis - semuanya ini dikawal ketat di bawah syarat perkilangan GMP.

Alga yang ditanam jauh dari laut bermakna alga ini tidak terdedah kepada pencemar dari lautan. DHA daripada sumber alga juga adalah bebas daripada lain-lain asid lemak politaktepu yang berantai panjang seperti EPA, yang wujud secara semula jadi dalam minyak ikan.
Inilah sebabnya mengapa DHA yang dikeluarkan oleh Martek didapati dalam lebih 99 peratus susu formula bayi yang diperkayakan dengan DHA di Amerika Syarikat.

Dosej yang disyorkan

Para pakar dari National Institute of Health dan International Society for the Study of Fatty Acids and Lipids (NIH/ASSFAL) mengesyorkan pengambilan sebanyak 300mg DHA setiap hari bagi ibu mengandung dan menyusu. Terdapat banyak formula susu untuk pra lahir dan bayi yang mengandungi DHA, tetapi parasnya selalunya rendah. Suplemen tambahan masih lagi diperlukan dan disyorkan.

Di samping itu, sesetengah kajian menyarankan paras DHA yang mencukupi dalam diet seorang ibu yang baru melahirkan anak, mungkin memainkan peranan dalam membantu mewujudkan keafiatan dan kesejahteraan emosi ibu tersebut selepas melahirkan anak.

DHA bersalut enteric

Suplemen DHA yang diperbuat daripada kapsul sayuran bersalut enteric melindungi kapsul itu daripada tindakan asid dalam perut, oleh itu memastikan kapsul akan hancur di dalam usus, bukan perut. Penyerapan DHA adalah lebih baik apabila ia diserap dalam usus. Lagipun, tidak akan berlaku rasa pahit-pahit apabila bersendawa. Ini merupakan perkara penting bagi ibu mengandung kerana beliau mungkin berasa terlalu sensitif terhadap bau tertentu.

Membeli suplemen

Untuk memilih suplemen DHA yang bermutu bagi ibu mengandung dan menyusu, pastikan sumbernya adalah daripada sayuran (alga) kerana ia tidak mengandungi sebarang toksin mahupun EPA, yang selalunya dijumpai dalam kebanyakan suplemen yang sumbernya daripada ikan.

utusan

10:05 AM

Bimbang penguasaan wanita

KUALA LUMPUR 22 Feb. - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) hari ini meluahkan kebimbangan berikutan penguasaan penjawat wanita dalam perkhidmatan awam yang semakin meningkat sekarang.

Setiausaha Agungnya, Ahmad Shah Mohd. Zin berkata, trend masa ini menunjukkan semakin ramai wanita dilantik memegang jawatan sebagai pembuat keputusan dan situasi itu mempunyai implikasi jangka panjang dalam aspek kemajuan dan pertumbuhan negara.
Contohnya kata beliau, hampir tiga perempat daripada jawatan baru dalam perkhidmatan pegawai tadbir dan diplomatik diisi oleh wanita.

Ahmad Shah menghujahkan perkara itu bertentangan dengan polisi kerajaan sekarang yang memperuntukkan hanya 30 peratus jawatan pembuat keputusan kepada kaum wanita.
Baru-baru ini, Menteri Sumber Manusia Datuk, Dr. S. Subramaniam berkata, nisbah antara guru lelaki dan wanita adalah 30:70.

Sambil menghargai polisi kerajaan berkenaan kesamaan gender, Ahmad Shah berkata, Cuepacs mahu dasar itu dilaksana dengan berhati-hati agar tidak mengganggu keseimbangan antara penjawat lelaki dan wanita.
Beliau berkata, kedua-dua gender mempunyai kekuatan dan kelemahan yang boleh diguna untuk melengkapi antara satu sama lain.

Sementara itu, Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Lok Yim Pheng berkata, walaupun terdapat lebih ramai guru wanita dalam perkhidmatan tersebut, peringkat pembuat keputusan dikuasai kaum lelaki.

Beliau berkata, prestasi guru wanita adalah sangat baik dan mereka memberikan pendidikan yang berkualiti kepada kanak-kanak.

Yim Pheng menyarankan agar kementerian berkenaan mengambil lebih ramai guru lelaki untuk bidang-bidang tertentu seperti sukan, pendidikan jasmani dan kokurikulum.
Nisbah yang ideal antara guru lelaki dan wanita kata Lok adalah 50:50.

- Bernama

11:10 AM

Promosi Telekung Bersulam Dari Jakarta!!!!


Telekung bersulam dari Jakarta, seorang rakan saya telah kesana dan membeli beberapa helai telekung untuk dijual di sini. Semuanya 'ready stock' dan boleh didapati terus dari saya.


Kain licin dan lembut,
Selesa dipakai tanpa rasa panas,
Warna putih krim,
Kain bergetah dan bersulam di kaki,
Sulaman cantik dan halus serta tidak kasar,
Untuk setiap pembelian, percuma beg telekung bersulam yang cantik...



Harga di kedai :

RM 170.00

Harga biasa :
RM 150.00

Harga promosi saya :

RM 120.00 sahaja

Kini RM 100 sahaja termasuk kos penghantaran!!!


Cepat sementara stok masih ada dan harga ini akan tamat sekiranya 'ready stock' ini habis!

Sila hubungi saya :
Syamilah Mohd Shah
012-2936597
ehem_70@yahoo.com

Pembayaran adalah melalui Maybank :
Syamilah Mohd Shah
155171006375

12:57 PM

Pujuk anak buat kerja sekolah

Oleh SADATUL MAHIRAN ROSLI


sokongan ibu bapa penting bagi membolehkan anak melakukan kerja sekolah tanpa disuruh.



MEMANG memenatkan. Mana tidaknya hampir setiap hari harus mengingatkan anak-anak supaya membuat kerja sekolah. Yang naik risau kita, bukannya anak-anak. Mereka selagi tidak mendengar leteran atau desakan, tidak akan angkat punggung untuk membuat kerja sekolah.

Lagi memeritkan, kitalah yang harus duduk bersama-sama semasa membuat kerja sekolah sehingga kerja-kerja rumah lain tergendalam. Lagi teruk apabila ibu atau bapa yang menyelesaikannya kerana anak-anak langsung tidak faham atau mengantuk.
Ini adalah antara rungutan-rungutan yang selalu diluahkan oleh ibu bapa yang mempunyai anak-anak bersekolah.

Kadangkala leteran itu telah menjadi 'lagu merdu' bagi anak-anak dan bukan lagi arahan yang perlu diikuti dan ditakuti.

Ini sebenarnya adalah lumrah hidup kanak-kanak. Mereka sememangnya tidak suka membuat kerja sekolah. Sehubungan itu, tanamkan minat mereka untuk menyukai kerja sekolah.
Selain itu, ibu bapa harus ingat bahawa anda tidak boleh memaksa mereka melakukannya atau belajar.
Begitu juga, menyelesaikan kerja sekolah adalah masalah anak-anak. Justeru, mereka harus menggerakkan pensel mereka. Otak mereka harus berfikir. Punggung mereka harus diletakkan di kerusi.
Ramai ibu bapa beranggapan bahawa kerja sekolah adalah masalah mereka. Jadi mereka mewujudkan suasana yang tidak menyenangkan seperti menjerit, marah, mengugut atau menarik balik keistimewaan yang diberi. Bagaimanapun kebanyakan taktik ini tidak memberi kesan.

Menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk memberi peluang kepada anak-anak membuat kerja sekolah. Tugas kita ialah menyediakan struktur dan mewujudkan sistem. Tugas anak ialah menggunakan sistem itu.
Sehubungan itu, terdapat beberapa panduan yang boleh dilakukan bagi memujuk anak membuat kerja rumah.
Wujudkan ruang sesuai untuk membuat kerja sekolah

Antara alasan mengapa anak-anak tidak berminat membuat kerja sekolah ialah tidak cukup peralatan. Kadangkala tidak mempunyai rujukan yang sesuai dan tidak tahu bagaimana untuk memulakannya.
Justeru, wujudkan satu tempat atau stesen kerja sekolah atau tempat belajar di rumah. Stesen itu mestilah:

  •  


  • Jauh daripada ruang televisyen atau tempat permainan video.

  • Lengkapkan dengan meja, kerusi atau komputer bergantung pada umur anak.

  • Pastikan alat tulis lengkap.


  • Buat jadual

    Dengan jadual ia boleh membentuk tabiat untuk melaksanakan kerja rumah di kalangan anak-anak. Ini sekali gus mengurangkan tekanan ibu bapa.
    Sebagai ibu bapa, buat jadual dan tetapkan waktu yang sesuai setiap hari. Pastikan bilakah masanya anak mesti melakukan kerja sekolah. Beri kelonggaran kepada mereka untuk menentukan waktu yang sesuai untuk mengulangkaji pelajaran.

    Kadangkala bagi mengelakkan melakukan kerja sekolah, anak akan menyatakan bahawa mereka tidak mempunyai tugasan pun.
    Justeru itu, masa yang telah ditetapkan melakukan kerja rumah haruslah diganti dengan waktu untuk belajar.
    Ingatkan mereka 10 minit sebelum waktu ditetapkan supaya mereka peka. Insya-Allah, selepas beberapa minggu atau bulan, anak anda akan melakukannya sendiri tanpa disuruh.

    Bantu menguruskan perancangan kerja sekolah

    Bantu anak untuk membuat perancangan menguruskan tugasan sekolah.
    Sediakan perancangan harian atau kalendar. Galakkan anak untuk membuat nota tarikh hantaran terakhir atau ujian akan datang dalam kalendar. Bantu mereka membuat jadual dan jelaskan bahawa waktu yang terurus tidak akan membebankan mereka.

    Selalu ingatkan mereka. Apabila anak telah biasa menggunakan kalendar dan jadual waktu, mereka akan tahu manfaat dan melakukan kerja sekolah itu sendiri.
    Jadikan diri sebagai contoh

    Banyak kanak-kanak merasakan melakukan kerja sekolah adalah satu bebanan dan ia dilakukan secara terpaksa kerana arahan ibu bapa.
    Akibatnya mereka jadi terganggu apabila tibanya waktu belajar. Untuk atasi masalah ini cuba minimumkan gangguan semasa anak-anak belajar seperti menutup televisyen dan radio.
    Ibu bapa perlu gunakan waktu ini melakukan kerja-kerja rumah, uruskan pembayaran bil dan sebagainya.
    Dengan ini, anda bukan sahaja meredakan gangguan, tetapi menunjukkan kepada anak bahawa anda juga melakukan 'kerja' di luar waktu kerja anda.

    sumber utusan

    12:55 PM

    Mengatasi perjalanan membosankan


    bawa peralatan melukis bagi membuat si kecil beasa sibuk.


    BERCUTI bersama ahli keluarga adalah masa bagi merapatkan hubungan, bergembira dan yang paling penting sekali, dapat melepaskan tekanan daripada tugas seharian. Namun, ada masanya perjalanan jauh menuju ke destinasi membuatkan kanak-kanak bosan.
    Anak-anak mengadu tentang tiada apa untuk dibuat dan sering bertanya bila akan sampai membuatkan ibu bapa turut resah gelisah.

    Terdapat cara-cara produktif untuk menghilangkan masa buntu ketika dalam perjalanan itu.

    Jadikan anak pembantu pemandu

    Jika anda sedang memandu ke destinasi percutian anda, sibukkan anak-anak anda dengan tugas mudah seperti membantu anda membaca peta atau memerhatikan simpang yang perlu dilalui. Buat mereka rasa berguna dan pastinya mereka tidak akan berasa bosan.

    Masa bermain

    Permainan adalah cara yang terbaik membuat si kecil berasa sibuk. Cuba cadangkan mereka bermain teka-teki atau silangkata ketika dalam perjalanan atau papan permainan seperti Saidina, Sahibba atau UNO ketika di tempat percutian atau bermain kejar-kejar di taman permainan berhampiran. Ini pasti membuat mereka sibuk serta membuat minda dan tubuh badan mereka aktif.

    Senaman baik

    Apabila dalam perjalanan jauh, cuba berehat seketika dan bersenam. Ia menyegarkan terutamanya selepas memandu lama dan bagi si kecil yang berasa terkurung di dalam kereta terlalu lama. Berhenti sekejap dan lakukan sedikit regangan atau senaman ringan. Ia, akan membuat anak-anak dan anda berasa lega. Berjalan pantas atau berjoging perlahan adalah cara terbaik untuk menyegarkan kembali badan dan minda selepas perjalanan jauh.

    Keluarkan snek

    Jika kanak-kanak masih juga bosan, apa kata keluarkan makanan ringan atau snek untuk menarik perhatian mereka. Kanak-kanak pastinya seronok dan tidak akan berasa bosan apabila mengunyah sandwic kegemaran mereka atau buah-buahan lazat.

    sumber utusan

    4:16 PM

    Hakim genap 5 tahun ....

     
    Kek untuk hakim, biasa aje...beli kat kedai kek org melayu.....

    Hakim dan kek hari jadinya...

     
    lauk2 yang i masak malam tu... udang butter, daging serai dan sayur campur

     
    Nadia pun happy dapat kek....
    Pada 31 Januari 2010, genaplah usia Hakim 5 tahun. Mak ayah i datang all the way from Segamat. Sebenarnya mereka baru balik dari MIri. so singgah lah kat rumah saya.

    Ada beberapa perkara besar yang dah berlaku pada Hakim dalam proses membesar ni. Pertama masa dia dilahirkan, masa dia mula berjalan dan panggil ibu dengan betul (sebelumnya "abu"...) dan seterusnya, pada 4 Januari 2010 yang lepas, dia mula menjejakkan kaki ke sekolah Tadika Wawasan Jaya, Taman Gadong Jaya. Tadika swasta dan bayaranya memang tip top, tapi kalau memang ia terbaik untuk Hakim, ibu rela.... ibu cari je lah duit banyak-banyak.

    Masa Hakim mula masuk sekolah, macam-macam perasaan ibu rasa. Rasa takut dan risau, macam mana Hakim nak berkawan dan belajar. Rasa macam nak melepaskan dia ke sekolah, rasanya satu yang berat sangat. Sedih pun ada sebab baru sedar yang Hakim dah besar.

    Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar dan cikgu pun puji Hakim ni "Good boy". Dia tak menangis pun. So ibu rasa legalah......Hakim belajar pandai-pandai dan jadi anak yang soleh tau.....