3:09 PM

Rangsang otak si kecil

Oleh BINTU RASYADA A. RAHMAN


KANAK-KANAK gemar bermain dan ingin mengetahui tentang banyak perkara.



Dr. Mastura


Bahagian II (sambungan artikel "Rangsang otak bayi" pada 20/12/2009)
DAYA sensitiviti kanak-kanak sangat tinggi, menurut Dr. Mastura. Secara semula jadi katanya, kanak-kanak amat sensitif, mudah rasa takut, cepat marah dan selalu dilanda perasaan cemburu.
Antara sifat semula jadi kanak-kanak yang lain:
1. Perasaan ingin tahu yang tinggi. Itulah sebabnya kanak-kanak tidak boleh duduk diam dan meneroka sahaja apa yang ada di sekitar mereka. Mereka belajar melalui "first hand experience." Ibu bapa perlu melibatkan anak-anak dengan aktiviti pembelajaran tidak langsung secara praktikal.
2. Daya imaginasi dan kreativiti yang tinggi. Ia bergantung pada umur kanak-kanak dan perlu dipupuk serta digalakkan. Daya kreativiti yang tinggi dapat menggarap potensi kanak-kanak menjadi seorang yang inovatif. Namun adakalanya kata Dr. Mastura, ibu bapa berpendapat anak suka berbohong. Tapi, sebenarnya mereka tidak berbohong sebaliknya berimaginasi.
3. Perkembangan bahasa yang cepat. Berlaku dengan pantas dan mereka mudah menguasai sesuatu bahasa asing jika digunakan setiap hari. Bahasa membantu kanak-kanak menyampaikan keinginan dan perasaan. Tindak balas yang positif dan cara komunikasi yang betul dapat membantu kanak-kanak menguasai bahasa yang dipelajari.
4. Kecenderungan menyusun dan membongkar barang. Apabila otot mula berkembang, kanak-kanak akan terdorong untuk mengumpul, menyusun barang-barang dan kemudian menyepahkan semula barang tersebut. "Kanak-kanak secara semula jadi tidak suka melihat barang yang tersusun rapi. Jika anak suka barang tersusun, mungkin dia ada masalah lain seperti autisme. Jadi, sekiranya ingin menyusun atau mengemas sesuatu barang, jangan lakukan di depan anak," kata Dr. Mastura.
Bagaimana menjana potensi
"Sebagai ibu bapa, jangan lupa menyimpan rekod perkembangan dan peningkatan anak," kata beliau.
Dalam pada itu, Dr. Mastura turut berpesan agar jangan membandingkan antara satu anak dengan yang lain kerana pastinya setiap individu itu berbeza pencapaian dan perkembangannya.
Yang penting katanya, kenal pasti kekuatan anak dan bantu mereka mengatasi kelemahan atau kekurangan yang dimiliki.
Selain itu kata beliau, jangan lupa berkomunikasi dan berinteraksi dengan anak sepanjang masa.
"Untuk menjadi seorang ibu bapa yang responsif dan efektif, kita perlu mendengar luahan anak," katanya.
Juga perlu sentiasa puji dan beri anak galakan supaya mereka rasa dihargai.
"Jangan lupa memberi ganjaran seandainya anak berjaya namun jangan berlebihan," katanya.
Anak juga katanya perlu diberi peluang untuk berdikari dan tidak terlalu bergantung kepada ibu bapa.
"Sebagai ibu bapa, tunjukkan tauladan yang baik kepada anak. Ingat, setiap perlakuan yang kita lakukan, sentiasa diperhati oleh anak dan tidak mustahil dia akan menirunya kelak," katanya.
Akhir sekali Dr. Mastura turut berpesan kepada ibu bapa agar menghormati dan hargai perasaan anak.
"Perkukuh pandangan anak terhadap potensi diri mereka. Jangan kita perlekeh usaha dan pencapaian mereka, tambahan lagi jika di depan orang lain," katanya.
"Sesungguhnya kekerasan dalam mendidik memberikan kesan yang buruk kepada orang yang dididik terutama kanak-kanak. Barang siapa yang ditarbiah secara kekerasan dan paksaan, maka akan sempitlah pemikiran dan jiwanya lalu jadilah anak itu hilang kecerdasannya, malas, terbawa-bawa kepada berbohong dan berkelakuan jahat."
-Ibnu Khaldun-

9:06 AM

30 Rahsia Wanita

Rahsia Wanita


1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitiskan
airmata, itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.
2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu
beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan
ucapan maaf.
3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang
(sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).
4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada
di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.
5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair
seperti coklat!!
6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima
pujian.
7. Jika kamu tidak suka dengan wanita yang sukakan kamu separuh mati, tolak cintanya
dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu
tak akan tahu bila dia dah buat keputusan, dia akan lakukan apa saja.
8. Sekiranya sorang wanita mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,
biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,
cubalah tegur dia perlahan-lahan.
9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik, puisi, lukisan dan tulisan adalah
cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.
10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.
11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.
12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,
misalnya menghubunginya melalui telefon, si gadis akan bersikap acuh tak acuh
seolah-olah tidak berminat, tetapi sebaik saja ganggang diletakkan, dia akan menjerit
kesukaan dan tak sampai sepuluh minit, semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.
13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita. Jadi jangan senyum
sebarangan.
14. Jika kamu menyukai sorang wanita, cubalah mulakan dengan persahabatan.
Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.
15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,
tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.
16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan
darimu, teruskan usahamu untuk memikatnya.
17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!
18. Selepas sorang gadis jatuh cinta, dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak
jumpa lelaki ini lebih awal.
19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang
wanita, cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.
20. Bila setiap kali gambar kelas keluar, benda pertama yang dicari oleh wanita ialah
siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya, kemudian barulah dirinya sendiri.
21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya
sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!
22. Satu ucapan 'Hi' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.
23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.
24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle
kawan mereka yang paling cantik.
25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang
kompromi.
26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..
27. Senjata wanita adalah airmata!!
28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya
(hadiah, bunga atau sekadar kad ucapan romantis). Mereka akan rasa terharu dan
merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati. Dengan i! ni dia tak akan ragu-ragu
terhadapmu.
29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik
terhadapnya.So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah...
30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah
perasaan dicintai...

sumber : luke.lepakk.com

9:01 AM

Citra wanita......

 KASIHANNYA WANITA......

Minggu lalu saya menerima sms daripada seorang wanita (wanita 1) dari Pahang “Assalamualaikum dr, saya ingin mendapat khidmat nasihat dan menambahkan pengetahuan tentang memikat suami untuk menambahkan kasih saying bersama suami. (Fikiran) Saya sudah buntu. Nampaknya makin pudar. Selepas suami saya berkahwin dengan perempuan Indon...anak-anak pun sudah terasa sangat...anak saya tengah (sedang) belajar lagi. Lima orang, (di) USIM tahun akhir, UiTM baru habis, Dua orang lagi masih bersekolah. Kalau boleh saya nak minta nasihat. (Saya) tak nak nanti rumah tangga yang saya bina selama 25 tahun musnah begitu sahaja. Apa yang harus saya lakukan?”
Saya tidak segera memberi respons terhadap masalah wanita itu.
Lalu dia menghantar sms lagi “sekarang kalau saya terlampau tertekan jadi tak boleh tidur. Saya pernah ambil ubat tidur.”

Malam semalam pula saya menerima sms daripada seorang wanita juga (wanita 2) “Maaf, saya tak sempat nak bagi no. akaun bank. Kereta saya accident petang tadi.” Terkejut saya menerima mesej itu. Pada sebelah paginya dia bertemu dengan saya kerana urusan perniagaan. Dia memberitahu saya bahawa itulah kali pertama dia memandu kereta sendiri dalam jarak yang jauh (lebih 100 km). Dia baru mendapat lesen memandu kira-kira lima bulan lalu.
Saya segera menelefonnya untuk mengetahui cerita tentang kemalangan itu. Keretanya dilanggar oleh sebuah motosikal yang memotong dari kiri sewaktu dia hendak membelok. Dia tidak cedera apa-apa, tetapi keretanya mengalami kerosaka yang agak teruk. Kereta baru jenis Proton Saga. Panjang lebar dia meluahkan pengalaman cemasnya.
Yang menarik pada saya ialah apabila dia berkata dengan penuh emosi “Saya panik. Saya tak tahu nak buat apa. Semua orang kerumun saya. Semua salahkan saya. Saya hubungi suami saya, dia marah-marah pulak, dia tanya macamana boleh accident? Kereta teruk tak? Bukannya dia tanya saya macamana keadaan saya?Luka ke? Koma ke? Dia lebih pentingkan kereta dia....”
Sempat saya beri dia semangat dan sedikit panduan untuk menyelesaikan masalah kemalangannya, termasuklah cadangan untuk mendapatkan khidmat guaman jika perlu. Kebetulan pula di bandar itu saya mempunyai seorang rakan peguam yang kebetulan peguam saya dahulu.
Kemudian saya menghantar sms kepadanya “Kesemuanya itu ketentuan Illahi yang pasti ada hikmahnya. Pengalaman pahit dan menyakitkan pada hari ini akan menjadi manis kemudian nanti, apatah lagi setelah “ia” menjadi kenangan. Benda dah berlaku nak buat macamana. Terimalah dengan tenang dan reda. Percayalah, Allah akan sentiasa bersama-sama dengan orang yang sabar dan benar.”
Dia membalas “Terima kasih. Sekarang baru saya rasa lega sedikit.”
Mesej yang lebih kurang sama juga saya berikan kepada wanita 1 tadi, selain beberapa panduan ringkas untuk menangani tekanan dan konflik jiwa.
Semalam petang saya bertanya Wanita 2, tentang masalah yang berkaitan dengan kemalangannya. Dia menghantar sms berbunyi “saya tak berani lagi keluar rumah. Masih takut dan rasa nak berhenti kerja. Tak nak guna kereta.”
Justeru saya cadangkan kepadanya agar mengambil produk saya (Prominex) kerapkali untuk membantu menghilangkan trauma. Saya maklumkan juga bahawa dia perlu rawatan trauma dan memulihkan semangat. Untuk makluman pembaca, dalam perubatan homeopathy ada ubat/remedi untuk rawatan masalah trauma.

 http://nikmat4u.blogspot.com/


komen saya.....................

Saya suka menarik satu cerita yang rakan saya catatkan dalam blognya. sedih betul saya baca. Kalau lah wanita2 ini menceritakan sendiri masalah mereka kepada saya, rasanya sedih juga.....

Namun, bagi diri kita yang diategorikan sebagai bernasib baik ini perlu juga beringat-ingat. Mungkin hari ini nasib kita baik, mungkin esok lusa siapa yang tahu?

Sebab itulah berkali-kali saya ingatkan rakan-rakan wanita saya agar jangan bergantung pada suami 100%. Wanita mesti pandai berdikari. Mempunyai kedudukan ekonomi yang baik untuk menampung kehidupan sendiri dan anak-anak. Wanita bukanlah lemah, tetapi sikap sukan dimanjakan adalah satu sikap yang perlu dikikis. Wanita mesti meletakkan tempat mereka tinggi setanding dengan lelaki. Saya bercakap begini bukanlah hendak bersikap feminisme tetapi ini adalah hakikat. 

Selain dari itu, wahai wanita, jagalah kesihatan dan wajah anda. Wajah adalah suatu aset yang orang pandang. Hias lah diri cantik-cantik dan kemas. Kalau ada lelaki lain mengurat pun jangan pula melayan. Ingatlah suami dan anak-anak dirumah. Pendek kata walau bagaimana pun diri wanita itu, pandai-pandai lah membawa diri dan memelihara maruah.

Kesimpulannya.........Wahai wanita, saya ada tips, agar kita dihargai oleh makhluk bernama lelaki :

1. Mempunya kerjaya atau sumber duit.
2. ada harta
3. cantik dipandang
4. pandai mengurus diri.
5. boleh memandu
6. ada insurans
7. ada simpanan masa depan
8. ada duit......kalau nak beli apa2 tak payah minta kat suami.
9. sifat kewanitaan dan keibuan.
10. sekali sekala kenelah manje2....

kalau ada semua kriteria ni, InsyaAllah, lelaki akan hargai......

tapi ada juga lelaki yang bila ada isteri macam ni, dia pulak yang buat hal. Gatal mencari perempuan lain yang dikatakan lebih manja......tapi saya nasihatkan, biarkan die......kita jaga aje laki kita baik2 sebab nanti bila die ada masalah, die akan cari kita juga. Masa tu barulah pulangkan paku buah keras......

2:35 PM

KAD BALDU BERWARNA MERAH

Tiba-tiba sahaja Arini berasa seperti disengat lebah. Kad baldu
berwarna merah hati dipegang kemas. Tinta berwarna emas dengan
kata-kata syahdu menusuk kalbu itu bagaikan sembilu menujah hati
Arini. Kad itu memang bertanda tangan suaminya. Malahan ada kata-kata
cinta sebagai menguatkan lagi puisi kasih yang sudah sedia tertera di
kad itu. Tapi kata-kata manis dan memujuk rayu itu, memang sah bukan
untuk Arini. Ia ditulis oleh suaminya untuk wanita lain. Lily buah
hatiku! Nama itu yang terpampang cantik di dalam kad tersebut.
Arini hanya mampu memegang kepalanya yang terasa berat. Dia tidak
sangka bahawa kad yang bukan ditujukan kepadanya itu, terjatuh juga ke
tangannya secara tidak sengaja. Tuhan memang sengaja menguji keutuhan
rumah tangganya.

Kalau bukan tulisan suaminya yang sudah hafal di otak Arini terpampang
di kad tersebut, mungkin Arini akan menyangkal prasangka buruk itu.
Sangat mustahil rasanya Dani bersikap seperti itu. Dani suami
penyayang. penuh romantis, sentiasa memuja dirinya dan amat
menyintainya dan dua puteri mereka yang sedang membesar. Rania, tujuh
tahun dan Dania lima tahun.

Kedua-dua puteri itu tumbuh sebagai anak gadis yang sihat dan jelita.
Malahan Dania seperti pinang dibelah dua dengan Arini. Wajah Dania
saling tak tumpah seperti wajah Arini 25 tahun dahulu. Ketika gamabar
Dania dan Arini dalam usia yang sama digandingkan, sukar untuk mencari
perbezaan di antara kedua-duanya. Agaknya kerana itulah Dania lebih
manja dengan Dani, manakala Rania lebih banyak bergayut dengan Arini.
Wajah Rania pula dikatakan salinan wajah ayahnya.

Tidak ada sesiapa pun yang tidak cemburukan kebahagiaan yang dicipta
oleh Arini dan Dani. Biarpun sudah lebih sepuluh tahun berumahtangga
namun rumahtangga mereka sentiasa hangat, segar dan mewangi. Malahan
di kalangan rakan-rakan ada yang secara terang-terangan mengakui
betapa irinya mereka melihat keutuhan Arini dan Dani memelihara cinta.
Arini pula dijadikan tempat merujuk jika ada rakan-rakan yang
berumahtangga menghadapi masalah.
Berbekalkan pengalaman sendiri, Arini biasanya mampu meringankan beban
orang lain dengan nasihat-nasihat atau pandangannya yang sederhana.

Tapi sekeping kad cinta berwarna merah hati di tangan Arini ini
memadam segala-galanya. Arini terpukul. Penipuan apakah yang sedang
dicipta oleh Dani? Dan sandiwara apakah yang sedang dilakonkan oleh
suaminya dalam rumahtangga mereka? Itulah yang membuatkan kepala Arini
semakin berdenyut.

Daging, ikan dan sayur yang baru dibawa dari pasar masih terletak di
atas meja. Arini sudah tidak berselera memilih menu kesukaan Dani.
Berpesan kepada Mak Tijah agar memasak apa saja dan jangan mengganggu
dirinya. Arini masuk ke bilik dan mengunci diri. Dia mahu berkurung di situ. Dia
mahu  mencari kekuatan diri. Dia juga mahu merangkai kata-kata yang
munasabah bagi berdepan dengan Dani sepulangnya dari pejabat nanti.
Malahan dia akan bertanya terus-terang siapa Lily di hatinya sekarang.
Arini mahu mengumpul segala kekuatan itu.

Kenangan tentang Lily kembali melayang di kotak fikiran Arini. Dia kenal
gadis yang hampir sebayanya itu ketika mereka masih remaja. Mereka
kerap bertemu kerana pejabat masing-masing agak berdekatan. Lily memang
cantik.
Wajahnya jadi idaman ramai lelaki malahan redup matanya turut memukau
Dani. Arini sedar betapa kagumnya Dani pada Lily ketika itu malahan
kedua-duanya sempat menjalin kasih untuk beberapa ketika. Entah kerana
apa, kasih itu terputus begitu sahaja.

Arini tiba-tiba jatuh ke pelukan Dani. Cinta tumbuh secara perlahan
dan tanpa sengaja. Namun ketika menyedari Dani menyukai Lily, Arini
tidak berkutik. Dia membiarkan Dani membuat pilihan. Tidak ada desakan
atau paksaan apabila Dani akhirnya memilih Arini dan melupakan Lily.
Kisah kasih itu tamat apabila Dani secara sah menyarungkan cincin ke
jari Arini dan mengakui bahawa di hatinya tidak ada gadis lain selain Arini.

Kata Dani, senyuman Arini lebih ikhlas, pandangan mata Arini yang
bulat, penuh dengan cahaya cinta dan raut wajah Arini begitu sejuk
untuk dia menaung kasih. Jangan sebut lagi nama Lily atau gadis-gadis
lain, semuanya sudah lenyap apabila dia pilih Arini.

Tapi kenapa hari ini ada kad cinta untuk Lily? Itulah yang membuatkan
Arini hampir pitam. Apa muslihat Dani. Sedangkan dia amat pasti, Lily
sudah  ada suami dan anak-anak. Dari kata-kata yang tertulis indah di situ,
Arini tahu bahawa kad cinta itu sudah kerap mendapat balasan. Arini
nekad. Dia tidak akan berlengah. Dia pasti akan bertanya pada Dani, apakah dia
juga kerap mendapat kad cinta dari Lily.

Hati Arini berserabut ketika dia mendengar deru enjin kereta Dani
petang itu. Namun sebagai wanita intelek, Arini akan bersikap
profesional. Dia ke bilik air menyegarkan wajah dan menyambut
kepulangan Dani seperti biasa.
Air limau sejuk kegemaran suaminya tetap dihidang tanpa kurang rasanya.
Senyuman Dani tetap dibalas. Malahan cium di dahi yang diberikan oleh
Dani, dibalas dengan mencium tangan suaminya itu seperti hari-hari
semalam.
Sedikitpun tidak ada perbuatannya yang luak, biarpun hatinya kini amat
rabak.

Malam itu selepas makan malam dan menjenguk kerja sekolah anak-anak,
Arini berbaring manja di dada Dani. Lelaki tampan itu seperti selalu
akan mengusap-usap lembut rambut wangi Arini. Wajah mulus Arini
ditatap ligat dan sebuah ciuman cinta diberikan seperti biasa. Tidak
sedikitpun ada yang berubah. Kalau bukan kerana kad merah itu, sampai
mati pun Arini tidak tahu, bahawa selain dirinya, Lily juga sedang
bergayut di hati Dani.

Arini mencari peluang untuk mendapatkan penjelasan. Tapi ia tidak mahu
dianggap cemburu buta. Kerana itu, Arini sengaja membawa
kenangan-kenangan lama dalam perbualan mereka, sehingga terkeluar
cerita tentang Lily. Namun bila nama itu disebut oleh Arini, wajah Dani
tidak berubah sedikitpun.
Seolah-olah tiada yang ganjil pada nama itu.

"Abang saya terjumpa sekeping kad untuk Lily. Apakah abang yang
menulis kad itu?"

Dani berhenti dari mengelus rambut Arini. Dia menatap wajah isterinya
tanpa kedip. "Kad untuk Lily. Bagaimana ada di tangan Rini?"

Pertanyaan itu tidak dijawab oleh Arini kerana soalannya juga tidak
dijawab oleh Dani. "Abang, kita adalah orang-orang yang sudah dewasa.
Tak usah bohong, berterus-teranglah, kenapa abang menulis kad itu untuk Lily?'

Dani terdiam. Mungkin mencari kata-kata yang tepat untuk menjawab
pertanyaan Arini. Lama dia membisu. Arini tidak mendesak tetapi terus
menanti. Selepas mengeluh beberapa kali akhirnya Dani memberi kata
pasti.
"Memang kad itu untuk Lily dan abanglah penulisnya. Usah ditanya sebab
kenapa kad itu ditujukan untuk Lily, kerana abang memang tidak ada
jawapannya. Abang sendiri tidak tahu kenapa abang kembali menjalin
cinta bersamanya. Lily ada suami dan anak-anak. Abang juga milik Arini
dan dua anak kita. Namun percayalah, cinta kasih dan sayang abang
untuk Rini tak pernah luak malahan makin melimpah."

Arini ketawa mendengar penjelasan Dani. Dia bukan mentertawakan
kata-kata Dani tetapi mentertawakan dirinya. Betapa mudahnya Dani
membuat kenyataan.
Dia tidak tahu kenapa dia kembali bermain cinta dengan isteri orang.
Dan dia juga berani bertaruh bahawa hatinya tidak berubah walau seinci
pun untuk Arini, Rania dan Dania. Benarkah? Arini tahu semua itu
bohong belaka tetapi pengakuan Dani tentang cintanya adalah benar.

"Esok saya mahu berjumpa Lily." Begitu selamba Arini menyuarakan
hasratnya. Arini menarik selimut dan memejamkan mata. Dia sudah
bertanya dan
sudahpun mendapatkan jawapannya. Esok dia mahukan satu lagi kepastian.

Seawal pagi Arini sudah bangun. Selepas menyiapkan anak-anak untuk ke
sekolah dan menaikkan mereka ke dalam bas, Arini bersiap-siap. Di meja
makan, dia melayan Dani seperti biasa. Menuangkan kopi pekat kesukaan
Dani dan menyapukan roti bakar dengan mentega, sambil menanti telur
separuh masak siap untuk dikacau.

Dani hanya memandang Arini tanpa suara. Dia melihat ada kesungguhan
pada Arini terhadap kata-katanya semalam. Malahan Arini tidak
menunjukkanbahawa dia akan membatalkan hajatnya itu.

"Betul awak nak jumpa Lily hari ini."

Arini yang sedang sibuk mengadun telur separuh masak itu, berhenti
Sebentar dan memandang suaminya. "Apakah abang fikir saya sedang
main-main. Tidak!
Saya tidak main-main. Saya sedang mempertahankan rumah tangga saya dan
suami saya. Kalau abang mahu bersama-sama mempertahankannya, marilah
kita pergi bersama."

Dani terdiam tetapi dia juga tidak ada upaya untuk membantah. Dia
membisu sepanjang perjalanan menuju ke pejabat Lily. Lily pasti
terkejut kerana yang datang bukan Dani seorang tetapi bersama Arini.

Dari jauh Arini sudah dapat mengenali Lily. Biarpun sudah sedikit
berubah tetapi kecantikan Lily masih terserlah. Mungkin kerana duduk
di dalam kereta, Lily tidak sedar kehadiran Arini. Sebaliknya dia
sibuk menggenggam tangan Dani. Ketika Dani menunjukkan Arini, Lily
seperti terpempan, terkejut dan agak malu. Arini mendekati mereka
tanpa emosi. Tangan dihulur pada Lily dan disambut perlahan oleh
wanita itu. Sebelah tangan lagi, Arini
memegang kejap tangan suaminya. Dia seolah-olah memberitahu Lily, ini
suamiku. Hanya aku yang berhak memegangnya.

"Lily apa khabar. Tak sangka kita berjumpa lagi. Tapi berterus-terang
aku tidak suka pada pertemuan seperti ini. Dan kerana kita sudah
berjumpa, aku mahu perkenalkan padamu bahawa ini suamiku, Dani. Dia
milikku dan milik anak-anakku. Jangan ambil suamiku dan lupakan masa
silam kalian. Pusingkan kepalamu. Di rumahmu ada suami dan anak-anak
yang menanti teduh kasihmu.
Jangan mencari sinar pelangi, habis petang hilanglah ia. Sama ada Dani
atau Rafli suamimu, sama sahaja. Kedua-duanya lelaki yang boleh
memberikan cinta jika kau sendiri memberikan kasih seikhlas hatimu. Kenapa mencari
kebahagiaan di tempat lain sedangkan di rumah sendiri kau boleh
mencipta syurga jika kau mahu."

Lily diam terpaku. Dani memegang erat tangan Arini. Mungkin dia
sendiri tersedar di sebalik kata-kata yang ditujukan untuk Lily, ia
juga tersirat untuk dirinya.

"Pulanglah Lily... Jangan menganyam kasih di bumbung orang lain
sedangkan di bumbung rumahmu sendiri ada yang kesepian. Jika bumbung
kita bocor, sama-samalah kita baiki. Jangan tumpang teduh di tempat
lain."

"Lily aku tidak datang sebagai musuhmu, tapi aku datang untuk
Memberitahumu bahawa kau sudah tersalah jalan. Bahawa kau sudah
tersalah memimpin tangan suamiku. Sedangkan suami dan anak-anakmu terkapai-kapai mencari
di manakah tangan lembutmu. Sekarang jangan lagi pimpin tangan
suamiku. Dia sudah ada aku, Rania dan Dania. Tangan kami sudah penuh
di genggamannya. Kalau Selama ini dia keliru kerana memimpin tangannya, aku maafkan dia. Aku
juga maafkan kamu."

Arini memandang Dani. Perlahan dia bersuara. "Abang saya sudahpun
melakukan apa yang sepatutnya saya buat. Kalau abang rasa saya tersilap,
bimbinglah saya tapi jika abang rasa, abang mahu menyerahkan kad merah
ini pada Lily, saya akan pulang sendiri dan abang tidak mungkin dapat
memimpin tangan saya lagi."

Dani teleku. Kad merah yang dikeluarkan oleh Arini dari sampul merah
hati itu dipandangnya.

"Arini musnahkanlah kad itu. Abang tidak mahu
melihatnya lagi. Memandangnya, seperti abang memandang kekeliruan
sendiri. Pun begitu, kad merah inilah sebenarnya yang menyedarkan
abang bahawa abang sudah ada cinta sejati. Abang sudah ada Arini. Jika Arini tidak bertemu kad
itu, sudah pasti abang terus meniti jalan keliru ini."

Dani memimpin Arini ke kereta mereka. Sebelum itu dia menoleh pada
Lily.


"Maafkan aku kerana menyambut salammu dulu. Namun terima kasih kerana
sudi memberi ruang padaku untuk menikmati masa-masa silamku. Aku
terlupa masa itu sudah berlalu."



sumber : lepakk.com

9:45 AM

Lelaki kini lebih ‘bergantung’ dari berdikari



Oleh Feriz Omar

SEKITAR tahun 1982, Tun Dr. Mahathir Mohamad pernah melancarkan dasar “Ke Arah 70 Juta Penduduk”. Ketika pertemuan bulanan saya dengan beliau baru-baru ini, topik berkenaan sekali lagi diutarakannya. Dr. Mahathir menekankan bahawa objektif dasar ini adalah penting bagi meningkatkan lagi kekuatan produktiviti negara.

Namun hakikatnya, dasar tersebut adalah terlalu ke hadapan dan mustahil dicapai dalam tempoh singkat. Jumlah 70 juta penduduk Malaysia itu hanya mungkin tercapai pada tahun 2100 yakni hampir 100 tahun lagi!
Gara-gara itulah Malaysia terpaksa menggunakan 100 peratus jumlah penduduknya yang juga melibatkan 14 juta wanita.

Kini, wanita diiktiraf sebagai penyumbang penting kepada ekonomi dan sekali gus juga Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara.
Jelas di sebalik kelembutan wanita, mereka telah berjaya melonjakkan ekonomi negara bersama-sama dengan kaum Adam.


Kaum Hawa Abad 21 Lebih Progresif

Di Kelantan misalnya, wanita dilihat penyumbang kepada pertumbuhan ekonomi melalui kegiatan perniagaan sedangkan golongan lelaki nampaknya lebih cenderung dalam aktiviti politik.
Contoh paling ketara adalah di menara gading. Statistik menunjukkan bilangan penuntut dari kaum Hawa mendominasi majoriti institusi pengajian tinggi awam dan swasta.

Dalam sektor pertahanan pula, semakin ramai wanita mula memegang senjata dan menjadi polis serta ada yang menjadi juruterbang jet pejuang.
Entah ke mana perginya adik-adik lelaki kita? Yang kita tahu, kumpulan-kumpulan belia ini bagaikan lebih gemar bersenang-lenang dan terlibat dengan pelbagai gejala yang tidak sihat. Kalau tidak, masakan wujud samseng jalanan yang pernah dikenali sebagai mat rempit?

Jika ada yang cuba mempertikaikan perkara ini, sila semak rekod semasa dari pihak-pihak yang bertanggungjawab. Hampir 80 peratus penagih dadah juga adalah lelaki!
Fenomena semasa ini bagaikan suatu petanda bahawa kaum wanita telah dan akan lebih ramai terpelajar berbanding lelaki. Jika ini berterusan tidak mustahil suatu trend atau senario dominasi intelek boleh berlaku.
Jika suatu ketika dahulu, lelaki terlalu banyak mengadu tentang isteri-isteri mereka yang kurang pendidikan, sekarang terbalik pula keadaannya. Kaum Adam pula yang lebih banyak “bergantung” kepada isteri berbanding berdikari.

Sekiranya ini berlaku, jangan terkejut jika lelucon Cerekarama yang tidak pernah kita fikirkan seperti wanita menghalau suami mereka keluar rumah terjadi dan berleluasa.
Ya, ketawalah sekarang tetapi jangan fikir ini terlampau mustahil kalau golongan belia lelaki terus-terusan hanyut dalam arus ketidakmatangan dan tanpa kita mengawasinya!

Kuasa Sebenarnya di Tangan Koloni Yang Bekerja Lebih Keras

Situasi yang sama sebenarnya berlaku apabila pendatang asing lebih keras bekerja daripada penduduk negara tersebut. Mereka akhirnya akan membentuk suatu koloni yang lebih kuat dan mengambil alih penguasaan negara.

Sejarah telah berulang kali membuktikan apabila sesebuah negara maju dan bertamadun, rakyat akan mula malas dan menyerahkan urusan pertahanan negara kepada golongan pendatang. Senario menyerah senjata sebegini telah terbukti suatu faktor penyumbang kepada kejatuhan empayar kuno seperti Rom dan Sepanyol.
Demikianlah dalam situasi ini, sekiranya lelaki tidak gigih bekerja, mereka akan kehilangan kuasa pengaruh ke atas keluarga dan masyarakat sekeliling yang dipimpinnya. Memang benar sektor korporat dan institut pengajian tinggi belum dikuasai oleh kaum Hawa sepenuhnya.

Namun, jika kaum Adam selalu berfikir bahawa mereka adalah tuan atau ketua, asyik mencuri tulang dan sering menyerahkan tugas kepada orang lain, akhirnya kaum Adam akan menjadi terlalu malas untuk menghalang kaum Hawa.

Kaum Adam Pula Kenalah Gigih !

Perlu diingatkan lagi bahawa kaum lelaki mesti matang atas tanggungjawabnya di masa depan.
Ada hati dan usaha pasti boleh! Lihat sahaja, kaum wanita yang dahulu pernah menjadi jaguh di dapur, kini chef-chef di dapur adalah terdiri dari kaum lelaki. Justeru, sekiranya kaum Adam bekerja lebih keras daripada kaum Hawa, KDNK secara keseluruhannya pasti akan melonjak dengan lebih baik.
Namun dalam pada itu, kaum Hawa janganlah menjadi golongan terlampau sehingga hendak melanggar syariat seperti dalam isu Amina Wadud yang mengimamkan solat jemaah lelaki. Seperti Dr. Mahathir, saya juga bersetuju bahawa kaum wanita kelihatan begitu menjelikkan jika mereka mula melibatkan diri dalam sukan gusti!



FERIZ OMAR adalah Presiden Pertubuhan Melayu Profesional dan Pewaris Bangsa (ProWaris)

1:33 PM

Khasiat Surah Al-Kautsar

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik. Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w. kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-
1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t. makbulkan doa kita.

2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher, Insya'allah hilang dahaga.

3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.

5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.

6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.

7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi.


3:20 PM

Tetapkan Matlamat, Fokus dan Usaha

Saya ingin berkongsi pengalaman hidup saya sendiri tentang kerjaya dan kepuasan diri. Saya juga pernah merasa bosan dan tidap puas hati dengan kerja yang saya lakukan pada masa itu. Saya tercari-cari apa yang saya inginkan dan mencuba untuk menjadi sesuatu yang saya impikan. Saya berusaha dan berusaha walaupun telah berkali-kali gagal. Namun saya tetap tidak berputus asa dan terus mencuba.

Pada suatu hari, saya telah bertanya dengan seseorang tentang apa yang telah saya lakukan ini. Mengapa saya merasa tidak puas hati dengan apa yang saya miliki sekarang?

Lantas rakan saya itu menjawab "tentang hati mila yang tak selesa lagi tu...memang adat jika kita ke tempat baru.

tetapi jika kita jelas dan spesifik dengan apa yang kita inginkan....segalanya akan kembali normal"
 
Saya membuat kesimpulan, fokus dan usahakan dengan apa sahaja yang kita ada sekarang. Kepuasan akan menjelma nanti.

Semenjak dari itu, saya telah menanam azam dalam hati saya untuk mensyukuri segala nikmat dan usahakan segala yang saya miliki dengan bersungguh-sungguh. Kejayaan itu bukanlah bermakna kita berada di atas sebagai orang yang berpangkat, tetapi kejayaan itu datang dengan pelbagai bentuk. Tekun dan fokus dengan apa yang kita ada, kelak kita pasti akan dapat apa sahaja yang kita inginkan. Yang pasti, sentiasa tetapkan matlamat anda.

3:10 PM

Cintamu Muzik Dihatiku

Sambil melayan internet, tiba-tiba lagu ni terdetik dalam hati....terus terfikir untuk mencari lirik dan lagunya...
Melodi lagu ni seakan-akan membelai jiwa....layannnn...

Siapakah dirimu
Yang hadir kala ku sepi
Kerana kau menyentuh jiwaku
Bagaikan lagu merdu
Kau merawat sepiku
Kau membisikan kau cinta padaku
Dulu aku dibelenggu
Duka kenangan lalu
Namun hadir mu menghulurkan satu keindahan
Cinta mu muzik di hatiku
Berlagu di dalam hidupku
Yang melenyapkan satu kedukaan
Cinta mu muzik di hatiku
Berputar tanpa rasa jemu
Dan menemani jiwa/diri ku yang sepi
Sungguh indah
Irama mu melembutkan hati ini
Pernah ku lafazkan
Tak mengulanginya
Tapi takdir-Nya siapa menduga
Untuk kali kedua
Ku kembali bercinta
Bercucuran lembut memukau hatiku
Dulu aku dibelenggu duka kenangan lalu
Namun hadir mu menghulurkan satu keindahan
Cinta mu muzik di hatiku
Menjadi nada nada rindu
Yang berpanjangan bawa kedamaian
Cinta mu muzik di hatiku
Menyanyi di sudut jiwaku
Melahirkan satu pengharapan
Sungguh indah
Irama mu melembutkan hati ini

kalau u all nak dengar lagu ni.....just klik http://www.4shared.com/file/47303185/3d477bf1/anita_sarawak_-_cintamu_muzik_dihatiku.html?s=1

12:06 PM

Wanita cantik menyihatkan lelaki

WAHAI lelaki, ada berita baik untuk memastikan kesihatan terus terpelihara. Mudah saja, selalulah bertemu atau berdampingan dengan wanita cantik!
Ini dibuktikan menerusi kajian University of California seperti dipetik oleh Telegraph. Kajian mendapati kehadiran wanita cantik meningkatkan hormon testosteron dan kortisol lelaki.
Hormon testosteron berfungsi sebagai pembangkit ghairah selain meningkatkan kesihatan dan memberi tenaga. Hormon ini berada pada tahap tertinggi semasa lelaki berumur 20 tahun dan berkurang seiring pertambahan usia dan tempoh hubungan.
Kortisol pula berfungsi menurunkan ketegangan urat-urat saraf dan meningkatkan kepekaan. Jika tahap kedua-dua hormon ini sama-sama meningkat, anggota badan pun akan terasa lebih sihat.
Kajian diketuai oleh Dr. James Roney itu melibatkan 149 pelajar lelaki berusia 18 dan 24 tahun yang dipertemukan dengan wanita cantik dan tentu sekali yang memikat hati.
Selang beberapa minit pertemuan, air liur responden diambil dan diuji untuk mengetahui kadar hormon testosteron dan kortisolnya.
Di sinilah satu fakta menarik ditemui. Hanya dalam masa lima minit berbual dengan wanita cantik itu, tahap testosteron mereka meningkat hingga 14 peratus manakala hormon anti tekanan kortisol meningkat sehingga 48 peratus.
Tetapi berbeza pula apabila responden terlibat bertemu dengan rakan lelaki mereka. Tahap testosteron dan kortisolnya malah menurun sehingga 7 peratus.
Penjelasan mudahnya, semasa lelaki bertemu wanita cantik dan memikat, otaknya akan menghantar mesej pada kelenjar pituitari untuk mengeluarkan kedua-dua hormon tersebut. Ketika hormon itu tersebar ke dalam badan, sistem metabolisme akan menjadi lancar dan tubuh pun akan terasa lebih bugar.
Ternyata lebih menyihatkan tubuh badan selain tentunya membahagiakan ketika bersama wanita cantik berbanding melepak dengan rakan lelaki seperti yang selalu dilakukan oleh lelaki Malaysia di kedai-kedai mamak. - nuranilelaki@yahoo.com

9:48 AM

Khasiat teh dan kopi

MANA satu minuman kegemaran anda setiap pagi, kopi atau teh. Yang pasti, minuman ini mempunyai penggemarnya yang tersendiri. Ada orang yang berasa tidak bertenaga dan lemah lesu selagi tidak mendapat secawan kopi atau teh. Segar rasanya setelah menghirup secawan kopi atau teh panas. Pun begitu, kopi atau teh ini banyak kegunaannya dari sudut kecantikan. Mudah dan berkesan.

Rambut bersinar dengan kopi
Bancuh kopi pekat dan panas. Biarkan suam sebentar. Sapu bancuhan kopi pada rambut yang kering dan biarkan selama 20 minit. Bilas dengan air suam. Lakukan seminggu sekali dan rambut anda pasti berkilau.

Kopi singkir selulit
Jika anda ke farmasi dan mencari krim selulit, cuba baca bahan yang terdapat di dalamnya. Satu daripadanya ialah kopi. Lepas ini anda boleh buat sendiri krim selulit dan gunakan dua kali seminggu.
Mula-mula alas lantai bilik air dengan surat khabar. Bancuh biji kopi dengan air panas yang dicampur satu sudu besar minyak zaitun. Berdiri di atas surat khabar dan gosok bancuhan kopi tadi pada bahagian yang berselulit. Untuk hasil lebih memuaskan, gunakan span. Selepas itu, balut bahagian yang disapu kopi tadi dengan plastik dan biarkan beberapa minit. Bilas dengan air suam.

Buang sel kulit mati dengan kopi
Buang sel kulit mati dan dalam masa sama kurangkan pori-pori yang terbuka. Bancuh suku cawan biji kopi yang telah digunakan dengan sebiji putih telur. Bancuh sebati dan sapu pada muka. Biar kering dan bilas dengan air suam. Jika kulit anda jenis kering, sapu pula dengan pelembap kegemaran anda.

Mata segar dengan teh
Jangan buang uncang teh yang telah digunakan. Sejukkan sebentar di dalam peti sejuk dan letak pada kelopak mata selama 10 minit. Rasa sejuk uncang teh menyamankan mata anda serta-merta.

Teh melegakan kaki yang penat
Rendam kaki di dalam besen air teh sejuk selama 15 minit atau dalam air teh herba pudina bagi melegakan kaki yang penat. Kesegaran aroma teh menghilangkan bau kaki setelah sehari bekerja.

Teh sebagai rawatan wajah
Campur satu sudu kecil oat halus bersama teh herba wangi bagi membuat skrub muka. Biar kering dan bilas. Bagaimanapun jangan lakukan jika kulit anda sensitif.
Anda boleh juga membuat pes segar atau masker dengan mencampurkan teh herba wangi bersama susu tepung. Gosok pada muka dan biar kering. Selepas itu bersihkan dengan tisu sebelum membasuh muka.

Teh melegakan luka
Teh mengandungi bahan anti bakteria. Basahkan kapas dengan pekatan teh dan tekap pada luka kira-kira lima minit. Ulang lagi selama empat kali dan jangan basuh. Cara ini juga selamat pada kanak-kanak.

Kulit kepala sihat dengan teh
Panaskan setengah cawan minyak zaitun di dalam kuali. Campurkan dua sudu teh lavender yang telah ditumbuk dan dua isi uncang teh pudina. Jangan didihkan. Urut bahan ini pada kulit kepala. Bungkus rambut dengan penutup kepala selama 20 minit atau lebih. Bilas rambut dan keringkan. Lakukan sebulan sekali agar kulit kepala sihat dan menguatkan akar rambut.

4:11 PM

Membentuk peribadi anak

Oleh ZUHAYATI YAZID


ZURIAT merupakan permata hati kepada pasangan setiap suami isteri malah kelahirannya pasti menjadi debaran serta ditunggu oleh pasangan.
Kehidupan dan kebahagiaan sebuah rumah tangga akan menjadi lebih berseri dengan kehadiran cahaya mata
Malah, kelahiran anak disambut dengan penuh gembira, kebanggaan dan rasa syukur yang tidak terhingga. Ibu bapa pula sanggup berkorban segala-galanya atas nama kasih sayang dan rasa cinta demi melihat zuriatnya terus berjaya dan menjadi insan mulia.
Apabila lahir zuriat ke dunia maka setiap ibu bapa perlu memberi perhatian serius dan pengawasan yang secukupnya.
Ini kerana setiap zuriat yang dilahirkan ibarat kain putih yang siap menerima untuk diwarnai. Jika dibiasakan dengan nilai-nilai yang baik, maka ia akan berkembang dengan kebaikan sehingga orang tua juga akan mendapat pahala.
Menurut pensyarah Kanan, Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Prof. Madya Dr. Saedah A. Ghani, anak-anak adalah lakaran ibubapa. Sekiranya lakaran tersebut ke arah kemuliaan pastinya ia membawa kebaikan kepada anak tersebut.
Tetapi sekiranya anak-anak dibiasakan dengan hal-hal buruk, maka ia akan membesar dengan keburukan.
"Oleh itu, tidak harus bagi setiap ibu bapa melalaikan tanggungjawab yang besar ini dengan mengabaikan aspek pendidikan yang baik dan menanamkan adab yang baik ketika membesarkan anak-anak,'' katanya.
Dia yang mempunyai lebih 15 tahun pengalaman dalam pengurusan kaunseling keluarga memberitahu, biasalah mendidik anak agar makan dengan menggunakan tangan kanan, membaca bismillah disudahi dengan alhamdulilah.
Malah ceritanya lagi, ajar anak agar tidak makan dengan tergesa-gesa ataupun gelojoh. Makan dengan tertib, mengunyah makanan dengan perlahan dan jangan biasakan memasukkan makanan ke dalam mulut sebelum habis di mulut.
"Adab-adab ini penting memandangkan mereka masih kecil dan ibu bapa perlu memainkan peranan dalam membentuk anak dengan nilai-nilai Islam yang terpuji,'' jelasnya lagi.
Selain itu, latihlah anak-anak dengan sikap hormat dan jangan biasakan anak bersikap kasar, berbahasa kesat dan berperilaku sombong.
"Keadaan ini penting bagi membiasakan peribadi anak supaya tidak berterusan dengan budaya yang kasar dan tidak bertamadun.
Jelasnya lagi, apabila anak semakin besar, latihlah anak-anak supaya bersikap berani dan sabar dalam menghadapi kesusahan.
"Biasakan memuji tindakan mereka apabila berbuat demikian kerana tindakan tersebut boleh mendorong mereka bersikap terpuji,'' katanya.
Apabila anak mencapai usia tujuh tahun, perintahkan mereka supaya bersolat secara tetap. Disiplinkan mereka mengenai tanggungjawab solat.
"Bagaimanapun elakkan melakukannya secara paksaan kerana ini akan menyebabkan mereka memberontak serta memendamkan perasaan,'' ujarnya.
Jelasnya lagi, biasakan anak-anak juga bersikap taat kepada orang tua, guru dan kepada yang lebih berusia darinya. Ajarkan anak-anak memandang dengan rasa hormat agar mereka tidak tergolong daripada anak-anak yang bersikap derhaka dan biadap.
Tip membentuk anak berkelakuan baik
*Jika boleh, jangan menghukum, sebaliknya mengajar. Matlamat mendisiplinkan anak ialah untuk mengajar anak itu berkelakuan baik. Memukul kanak-kanak bukanlah cara mengajar. Sebaliknya ia mengajar kanak-kanak bahawa memukul ialah cara menyelesaikan masalah.
*Anggaplah kenakalan anak-anak sebagai kesilapan. Ia akan memudahkan anda mencari jalan untuk mengajar tentang kelakuan baik. Jika boleh, kaitkan akibat dengan kenakalan.
*Jangan bertengkar atau membebel mengenai peraturan. Jika sesuatu peraturan dilanggar, ingatkan anak anda mengenai peraturan itu dan akibatnya jika tidak dipatuhi. Apabila anda memberikan arahan, bercakap dengan tegas dan ulangi arahan itu.
*Halang anak-anak kecil semasa mereka sedang membuat sesuatu yang anda tidak sukai atau jauhkan mereka dari situasi tersebut. Anak-anak kecil tidak faham apa yang salah dan apa yang betul, dan mereka tidak sepatutnya dipukul atau digoncang.
*Gunakan bahasa yang sopan semasa bercakap dengan kanak-kanak mengenai kelakuan mereka. Pastikan anda gunakan perkataan seperti "Maafkan saya" dan "Bolehkah saya?" bila sesuai. Jadilah contoh yang baik untuk anak anda di dalam percakapan dan perbuatan anda.
*Puji anak bila mereka berkelakuan baik kerana ini akan menggalakkan mereka terus berkelakuan baik. Pelukan, senyuman dan perkataan-perkataan lembut boleh digunakan untuk menunjukkan penghargaan.

12:05 PM

Perbezaan susu ibu serta susu botol


Anggun: Susu ibu semai kasih
Oleh NORAINON OTHMAN

RAMAI tahu khasiat susu ibu daripada sudut kesihatan, malangnya masih ramai tidak bersungguh-sungguh menyusui bayi kerana alasan tertentu yang kadangkala kurang munasabah.

Susu ibu sepatutnya menjadi santapan pertama anak ketika lahir dan berterusan sehingga si kecil mencapai usia dua tahun sebagaimana dituntut Islam.

Berapa banyak pun susu formula yang menggunakan teknologi masa kini dicipta, ia tidak mampu menyamai keunggulan makanan ajaib ini.

Melihat kelebihan susu ibu dalam jangka panjang membentuk keperibadian seseorang, Presiden Pertubuhan Wanita Muslim Antarabangsa Malaysia, Dr Robiah Kulop Hamzah, berkata anak yang diberi susu ibu lebih senang dibentuk atau dilentur.

Menurutnya, cairan ini adalah unsur pertama bagi menyemai kasih sayang dan kejiwaan dalam diri anak, iaitu secara fizikal melalui pelukan erat ibu ketika menyusu anak. Ia adalah lesen pertama membentuk dan membangun kekuatan personaliti anak, membentuk jiwa hamba Allah, jujur dan berketrampilan.

Susu ibu terjamin kebersihannya kerana tiada sentuhan tangan manusia dan jika betul cara didikan ibu bapa, anak akan menjadi insan yang baik.

Memberi susu ibu ialah konsep memberi dan menerima, menjadikan hubungan antara anak dan ibu akrab kerana selama dua tahun menyusu ibu, si anak membesar menjadi individu yang patuh pada orang tua dan tidak banyak melukakan hati ibu.

“Susu ibu dapat menurunkan darjah sikap melawan atau menentang ibu kerana rangkulan si ibu ketika menyusui bayinya memberi aura ketaatan. Malah, dalam jangka panjang, susu ibu menjadikan kesihatan mental, fizikal dan emosi anak lebih mantap.

“Jika ketika mengandungkan anak, ibu sering membaca ayat suci al-Quran sebagai makanan rohani anak dalam kandungan, selepas melahirkan, amalan boleh diteruskan ketika menyusu anak. Ketika menyusu bayi, ibu digalakkan membaca doa yang baik untuk kesejahteraan anak, ayat al-Quran serta harapannya supaya anak itu menjadi orang berguna. Ruang mendoakan anak terbuka selebar-lebarnya ketika menyusu anak. Melalui cara itu, anak bukan saja sihat daripada segi fizikal dan mental, tetapi juga rohani,” katanya.

Anak yang menyusui susu ibu sangat dekat hubungan kejiwaannya dengan ibu dan bapa dan emosinya tidak mudah terganggu.

“Amalan menyusu berserta doa dan harapan juga baik jika dibuat dengan menyentuh ubun-ubun anak dan membelainya. Anak mendapat tumpahan kasih sayang dan perhatian mutlak daripada ibu ketika menyusu.

“Degil macam manapun, anak yang menyusu ibu akhirnya akan mendengar cakap ibu. Begitu juga jika setinggi manapun pangkatnya, jika penyusuan ibu lengkap dan disertai amalan doa, anak akan menghormati dan taat padanya,” katanya.

Dr Robiah berkata, kebanyakan ibu yang memberi alasan tidak dapat menyusu anak kerana susunya kering berpunca daripada tindakan memakan ubat yang menyebabkan masalah itu atau tidak gembira ketika memberi susu badan.

“Ibu perlu membuat persediaan untuk menyusukan anak ketika hamil lagi, iaitu dengan mengambil makanan berkhasiat. Jika menghadapi masalah susu kering, ibu boleh mengambil ubat penggalak susu atau makan makanan yang boleh memperbanyakkan susu ibu.

“Ada sebilangan ibu berpendapat, susah hendak kembali bekerja selepas cuti bersalin jika menyusukan anak. Malah, ada juga berpendapat, jika tidak menyusu anak, mudah sedikit jika dia hendak pergi kursus,” katanya.

12:53 PM

Hari Raya 2009


Sempat bergambar di pagi Hari Ray, kami sedondon


Hakim dan nadia sedondon macam ayah ibu


Nak pergi beraya ke Muar


Sebelum hari raya Hakim selsema, pergi klinik kene pakai mask

8:26 AM

Wanita dan Insurans

Oleh : Nor Affizar Ibrahim
affizar@bharian.com.my

Pelan perancangan bersesuaian bantu golongan hawa nikmati kehidupan bermutu pada masa depan

KEBELAKANGAN ini semakin banyak syarikat institusi kewangan dan insurans yang begitu ghairah serta berlumba-lumba memperkenalkan skim pelan perlindungan insurans khusus untuk wanita. Ini termasuklah, pelan perlindungan penyakit berkaitan wanita, perlindungan penyakit berjangkit, perlindungan kepada wanita terhadap jenayah dan keganasan rumah tangga menyebabkan kecederaan peribadi dan sebagainya.

Persoalannya perlukah wanita mengambil atau memiliki pelan insurans yang disarankan khusus kepada wanita seumpama itu? Malah, ada yang mulai keliru dan tertanya-tanya sejauh manakah penting atau apakah faedah diperoleh serta jaminannya jika mengambil pelan insurans dikhususkan kepada wanita. Selain itu, ada juga yang melihat, pelan insurans seperti itu hanya ingin mengambil kesempatan dan ‘jerat’ bagi meraih keuntungan oleh pihak tertentu.


Bagaimanapun, Pengurus Perunding, Tekad Smart Planning Sdn Bhd, Azha Syazri Azizan, berpendapat kewujudan pelbagai pelan insurans khusus untuk wanita, secara tidak langsung melambangkan satu pengiktirafan kepada peranan penting yang dimainkan oleh wanita hari ini kerana mereka turut sama menyumbang sumber pendapatan untuk keperluan keluarga dan berkemampuan untuk membina masa depan mereka sendiri.

Beliau berkata, wanita sebenarnya mempunyai keperluan hidup yang berbeza daripada keperluan lelaki. Memandangkan kehidupan seorang wanita itu berlainan daripada lelaki, perancangan kewangan yang terbaik perlu dibina mengikut keperluan uniknya.

“Perancangan itu termasuklah pengenalan pelan insurans istimewa, khusus untuk wanita saja, agar ia dapat memenuhi keperluan mereka. Antara keperluan wanita yang perlu diberi perhatian serius ialah wanita biasanya hidup lima hingga 10 tahun lebih lama daripada lelaki. Wanita juga didapati lebih cenderung menghidap penyakit berbanding lelaki, terutama selepas berumur 40-an.
“Selain itu, wanita lebih cenderung menjadi mangsa kepada gejala sosial seperti kes ragut, culik, rogol, bunuh dan rompakan, berbanding lelaki. Tiga faktor atau keperluan berkenaan menyebabkan produk insurans wanita direka khas untuk memenuhi keperluan hidup seorang wanita,” katanya.

Azha berkata, statistik menunjukkan ketika tua, satu pertiga wanita hidup seorang diri sama ada sebagai bujang, balu atau janda. Fakta juga mendapati, lebih 80 peratus penghuni rumah jagaan warga emas terdiri daripada wanita yang tidak berkemampuan untuk menyara hidup mereka sendiri kerana tiada simpanan persaraan atau pencen.

Selain itu, dianggarkan satu daripada 19 wanita Malaysia menghidap penyakit barah payu dara yang mana, lebih 45 peratus daripada pesakit berkenaan meninggal dunia selepas beberapa tahun. Setiap hari pula lebih 95 kes baru pesakit barah dilaporkan di Malaysia dan barah payu dara serta pangkal rahim mencatatkan peratusan paling tinggi.

Jenayah sosial seperti kes ragut, rompakan, rogol mahupun bunuh semakin meningkat dan wanita adalah mangsa utama bagi kebanyakan kes.

“Sudahlah wanita hidup lebih lama daripada lelaki, terpaksa pula menempuh hari tua tanpa suami di sisi. Untuk mengatasi masalah ini, ada insurans wanita yang menyediakan pilihan tambahan dengan memperkenalkan Akaun Simpanan Berkala (Regular-Saving Rider) agar mereka dapat membina tabung persaraan, di samping mendapat perlindungan insurans hayat. Akaun simpanan berkala ini hanya mengenakan caj servis sebanyak lima peratus saja berbanding pelan insurans lain yang mengenakan caj servis sekitar 60 hingga 90 peratus pada tahun pertama,” katanya.

MASALAH KESIHATAN

BELIAU berpendapat, wanita perlu mengutamakan insurans yang lebih berkaitan kepada kesihatan dan hilang keupayaan untuk bekerja kerana kos rawatan hospital serta kos sara hidup yang semakin mahal dari tahun ke tahun. Sama ada seseorang wanita itu perlu mengambil dua atau lebih skim insurans, ia bergantung kepada keadaan kewangannya dan bagaimana seseorang perunding insurans itu menyediakan pakej insurans untuknya.

Katanya, bagi yang mempunyai bajet kewangan agak ketat mungkin lebih baik mengambil satu polisi yang mempunyai kuantiti jumlah perlindungan insurans yang sederhana dan menambah satu atau dua polisi lagi apabila keadaan kewangannya bertambah baik bagi menambah jumlah perlindungan sedia.

“Individu tidak mempunyai bajet yang mencukupi untuk membeli dua atau lebih skim insurans pada satu masa perlu menentukan jenis bencana kewangan yang mana satukah yang menjadi tumpuan utamanya. Sebagai contoh, jika seseorang wanita itu risau akan kebajikannya dan kos rawatan hospital yang sangat mahal, maka dia perlu menumpukan kepada insurans wanita yang memberi kuantiti jumlah perlindungan yang lebih tinggi untuk perlindungan penyakit kewanitaan dan tanggung kos hospital.

“Tetapi jika dia lebih risaukan akan kebajikan diri dan anak-anaknya, terutama sekali makan minum keluarga jika dia hilang keupayaan untuk bekerja atau meninggal dunia lebih awal, maka dia perlu menumpukan kepada insurans wanita yang memberi kuantiti jumlah perlindungan yang lebih tinggi untuk perlindungan sumber pendapatan seperti akibat kematian awal, lumpuh keseluruhan, penyakit kritikal dan penyakit berkaitan wanita.

“Apa yang pasti, memiliki satu polisi terlebih dulu dan menambah polisi pada masa hadapan adalah jauh lebih baik daripada tidak mengambil apa-apa insurans,” katanya.

Bagaimanapun, dalam keadaan sumber kewangan adalah terhad, Azha menasihatkan wanita agar memilih pelan insurans jenis perlindungan tanpa simpanan, berbanding pelan insurans jenis simpanan supaya mendapat kuantiti jumlah perlindungan insurans yang tinggi dengan caruman yang sangat rendah.

Mengenai bilakah masa sesuai untuk mula memikirkan mengambil insurans khusus penyakit berkaitan wanita, katanya, usia purata bagi seorang wanita menghidap penyakit serius seperti barah adalah 43 tahun. Ini bermakna, sekiranya usia wanita itu berumur kurang dari 43 tahun, perlu membuat persediaan dari awal apatah lagi penyakit juga boleh menyerang pada usia muda seperti belasan tahun. Hakikatnya, bersedia dari awal adalah lebih baik daripada menunggu umur 43 tahun.

PERLINDUNGAN JENAYAH

AZHA berkata, perlindungan terhadap jenayah sosial dan keganasan rumah tangga pula satu pilihan tambahan yang boleh dipertimbangkan oleh wanita yang risau akan kebajikan mereka apabila menjadi mangsa keadaan seumpama itu. Lebih-lebih lagi, aliran masa kini menunjukkan terdapat kenaikan mendadak bagi kes jenayah yang mensasarkan wanita sebagai mangsa utama.

Bagaimanapun, beliau menegaskan ia bukanlah satu jenis faedah insurans yang perlu diutamakan bagi semua wanita. Sama ada faedah insurans jenis itu diperlukan, individu perlu mengkaji gaya hidupnya terlebih dulu. Faedah insurans sebegitu lebih diperlukan oleh wanita yang sering keluar rumah seorang diri (terutama remaja dan pelajar) atau wanita yang gemar berkenalan atau mudah percaya dengan lelaki yang tidak dikenali (blind-date, bomoh atau pengunjung kelab malam).

Begitu juga wanita yang mempunyai pasangan bersikap panas-baran dan terlalu mengawal serta individu yang mempunyai paras rupa menarik dan golongan profesional yang berpendapatan tinggi. Ini kerana golongan seperti itu yang biasanya berisiko tinggi untuk menjadi mangsa jenayah sosial.

FAHAMI KEPERLUAN DIRI

KEBANYAKAN wanita di Malaysia yang mengambil skim insurans lebih menggemari pelan jenis simpanan, di mana sekiranya tidak ada apa-apa berlaku sehingga tempoh matang polisi, mereka akan mendapatkan semula caruman insurans yang sudah dibayar, berserta dengan pulangan pelaburan.

Azha Syazri Azizan berkata, senario itu berlaku kerana kebanyakannya tiada pengetahuan mengenai produk insurans dan kerap menganggap, pelan insurans jenis perlindungan tanpa simpanan (bayaran hangus) sebagai satu kerugian jika tiada tuntutan dilakukan.

Katanya, individu harus ketahui bahawa tidak kira pelan insurans itu berbentuk simpanan atau perlindungan semata-mata, caj insurans yang dikenakan tetap hangus (tidak dikembalikan) kerana ia digunakan bagi membentuk tabung pampasan peserta.

Cuma apabila individu memilih pelan insurans berbentuk simpanan, mereka terpaksa membayar empat hingga lima kali ganda lebih mahal daripada pelan jenis perlindungan yang menawarkan faedah insurans sama dan terpaksa mengikut syarat sudah ditetapkan oleh syarikat insurans itu seperti caj khidmat, syarat pengeluaran awal dan sebagainya.

“Bagi wanita yang ingin membeli insurans, anda perlu merujuk kepada perunding insurans yang profesional dan terlatih, berbanding ejen insurans yang lebih gemar mempromosikan produk melalui gimik jualan. Ini kerana, perunding insurans profesional biasanya akan membuat kaji selidik mengenai diri dan keperluan kewangan pelanggan terlebih dulu sebelum mencadangkan apa juga jenis insurans.

“Dengan melakukan kaji selidik mendalam, barulah perunding insurans itu dapat mengenalpasti jenis bencana kewangan yang akan dihadapi dalam kehidupan pelanggan dan berupaya untuk mencadangkan pelan bersesuaian bagi mengatasi masalah kewangan itu. Sebaliknya, tanpa kaji selidik mengenai keperluan kewangan, pelanggan mungkin akan terpedaya dengan gimik jualan dan terbeli pelan insurans yang bukan saja tidak memenuhi keperluan hidupnya, malah dibeli dalam kuantiti jumlah perlindungan insurans yang terlalu rendah berbanding keperluan hidup sebenar,” katanya.

Azha berkata, untuk memilih dan membeli insurans yang terbaik pula ia bukanlah bersandar pada nama atau status syarikat tertentu sama ada tempatan atau antarabangsa, konvensional mahupun takaful serta kemampuan sesebuah produk insurans untuk ‘menyumbat’ semua faedah dalam satu pelan misalnya, tujuh dalam satu dan sebagainya.

Sebaliknya, beliau percaya insurans terbaik adalah polisi yang dapat memenuhi keperluan kewangan individu ketika berlaku bencana kewangan dan dibeli dalam kuantiti jumlah perlindungan yang mencukupi untuk menyelesaikan masalah berkenaan. Tidak kira sama ada disediakan dalam satu pelan atau didatangkan dalam pakej dengan beberapa polisi lain.

Mengulas mengenai sesetengah kes dalam membuat tuntutan insurans, ada yang tidak mendapat manfaat sepatutnya seperti mana digembar-gemburkan, Azha berkata, ada kala ia berpunca daripada tindakan ejen insurans tidak beretika ketika melakukan penjualan.

“Apabila tuntutan ditolak oleh syarikat insurans mungkin ada sesuatu yang tidak kena atau menimbulkan persoalan. Ini termasuklah berkemungkinan, ejen melakukan penipuan atau mengada-adakan faedah yang tidak wujud dalam pelan. Selain itu ia juga boleh berpunca daripada sikap peserta insurans yang enggan meneliti atau memahami isi kandungan polisi insurans mereka, terutama dari segi syarat jaminan, skop perlindungan dan syarat tuntutan.

“Sikap negatif seperti suka menyembunyikan fakta penting atau berbohong ketika membuat permohonan insurans juga antara penyebab utama mengapa tuntutan insurans ditolak. Sebarang maklumat penting yang disembunyikan daripada syarikat insurans ketika proses kelulusan, akan menjejaskan kesahihan kontrak dan boleh menyebabkan polisi insurans terbatal, walaupun ia sudah berbayar lebih dari dua tahun,” katanya.

====================

ARTIKEL INI DI PETIK DARI http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Friday/Ratu/20081017084617/Article/


ps : Takaful Ikhlas telah menyediakan satu pelan khas untuk wanita iaitu Ikhlas Wanita Takaful. Berminat mengetahui secara lanjut, sila hubungi saya Syamilah 012-2936597 atau ym/emel saya ehem_70@yahoo.com

11:16 AM

Wanita tanpa suami bukan bebanan

Oleh ZUARIDA MOHYIN


DALAM satu kisah, Nabi pernah menasihati Ibnu Abbas sebagaimana yang diriwayatkan oleh Tirmizi: "Suatu hari, ketika aku berjalan di belakang nabi, lalu baginda berkata kepadaku,

"Wahai anak muda! Sungguh, aku ajarkan kamu beberapa kalimah, Peliharalah Allah, pasti Allah memelihara kamu, pelihara Allah pasti kamu dapati Allah selalu di hadapan kamu. Apabila kamu meminta, mintalah kepada Allah, apabila kamu memerlukan bantuan, mintalah bantuan kepada Allah."

Sebagai hamba-Nya yang mengakui bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah, sudah pastinya kata nasihat Rasulullah SAW yang berbunyi, "Peliharalah Allah, pasti Allah memelihara kamu" di atas, harus diambil perhatian serius, seterusnya diterapkan dalam kehidupan setiap individu Muslim, waima apa status mereka sekalipun.

Malah membina hubungan baik dengan Allah turut ditegaskan dalam firman-Nya yang bermaksud: Apabila kamu mengingati-Ku, supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan. (al-Baqarah: 152)

Pensyarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (APIUM), Prof. Madya Dr. Anisah Abdul Ghani sewaktu membentangkan kertas kerja bertajuk, Perbanyakkan amal, jauhi maksiat menjelaskan, dalam menghadapi tekanan hidup, apatah lagi ke atas golongan tanpa suami, maka menjaga hubungan dengan Allah adalah amat-amat diperlukan.

Ini kerana golongan sebegini sering dilempar dengan pelbagai tohmahan yang sudah pastinya menyentap dan mengguris hati kecil seorang wanita. Ditambah pula dengan lemparan gelaran dan jolokan seperti 'janda berhias', 'janda meletup' 'andartu' dan 'andalusia'.

Padahal sepatutnya, golongan ibu tunggal harus dibela kebajikan dan dijaga sensitiviti mereka. Besar kemungkinan juga, segelintir wanita yang tidak berkahwin itu bukannya memilih, jauh sekali menafikan sunnah Nabi. Tetapi semua itu adalah dugaan Allah Yang Maha Mengetahui.

Sayangnya, itulah realiti masyarakat kita yang sesuka hati melabelkan seseorang itu tanpa meletakkan diri mereka ditempat si pulan itu.

Hakikatnya, lelucon yang berlebihan dan sindiran yang menyakitkan itu memberi kesan kepada mental, spiritual dan emosi individu yang dimaksudkan itu.

Tambah memburukkan keadaan apabila ada segelintir mengaitkan golongan sebegini dengan perlakuan maksiat dan tidak bermoral. Meskipun tidak dinafikan ada kes sedemikian, namun punca utamanya bukanlah disebabkan oleh status mereka itu.

Lantaran itu, selagi individu yang terpaksa memikul bebanan atas tuduhan yang tidak berasas ini berpegang dengan pendirian setiap sesuatu itu adalah dengan kehendak-Nya, kata Anisah, mungkin tekanan ini dapat dikurangkan atau dijadikan penawar atau sebagai pemujuk hati.

"Oleh itu, sekiranya seseorang itu hendak mengamalkan apa yang dituntut oleh syarak itu, maka dia terlebih dahulu kena memahami apa matlamatnya Allah jadikan kita (manusia) di atas muka bumi ini dan apakah matlamat kita dalam kehidupan ini?

"Sekiranya perkara ini tidak jelas, akan timbul kesukaran untuk bertindak secara istiqamah serta melahirkan rasa iltizam, yang membolehkan kita mengenal Allah serta melahirkan rasa tenang meskipun dilingkari dengan pelbagai masalah," terang Anisah.

Beliau berkata demikian pada Forum Wanita Tanpa Suami: Bukan Golongan Terpinggir anjuran Wanita Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM) yang berlangsung di Auditorium A, Kuliyyah Kejuruteraan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Gombak, Selangor, baru-baru ini.

Ulas Anisah lagi, matlamat manusia dijadikan oleh Allah SWT tidak lain dan tidak bukan ialah untuk kita mengabdikan diri kepada-Nya.

Ini dijelaskan menerusi surah al-Dzariyat ayat 56 yang bermaksud: Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.

Ini bermakna, manusia kena tunduk dan patuh, taat kepada semua arahan, ajaran Allah SWT secara total.

"Di samping itu, kita juga mestilah meninggalkan atau menghindari larangan-larangan Allah SWT agar ia menjadi benteng kepada kita untuk melayari kehidupan ini dalam keadaan tenang," katanya.

Contohnya, kata Anisah, ibadat solat yang diketahui menghubungkan secara terus hamba-Nya dengan Allah SWT.

Hakikatnya, penyerahan secara total kepada Allah serta doa yang ikhlas itu akan menatijahkan rasa tenang dalam jiwa setiap seseorang itu. "Sebagaimana firman Allah: Dirikanlah solat supaya kamu mengingati-Ku. Ini bermakna dengan kita mengingati Allah, ia memberi satu ruang kepada kita untuk kita tidak terlalu terbeban dengan pelbagai cabaran hidup.

"Apatah lagi, setiap keluhan kita itu didengar oleh Allah Yang Maha Mendengar Lagi Maha Mengasihani," jelas beliau.

Selain itu, Anisah menambah, manusia juga kena tegaskan pada diri bahawa tiada kuasa yang lebih tinggi selain daripada Allah.

"Walaupun dalam rumah tangga, isteri wajib mentaati dan mematuhi suami tetapi seandainya apa yang disuruh itu bertentangan dengan ajaran Islam, maka tidaklah dikira berdosa kita mengingkari arahan suami itu," ujar beliau.

Katanya, di samping solat banyak lagi ibadat lain untuk menunjukkan pengabdian kita kepada Allah.

Selain itu menurutnya, tanggungjawab berat membesar dan mendidik anak-anak ditambah pula terpaksa bekerja demi menyara kehidupan anak-beranak, jangan sekali-kali dianggap sebagai satu bebanan.

Seperkara yang perlu diingat bahawa keberkatan sebagai ibu mendidik anak dan mencari nafkah itu adalah menjadi satu ganjaran pahala yang tidak terhingga daripada Allah.

Malah pada masa sama dengan kesabaran serta sentiasa reda dengan takdir-Nya, nescaya Allah akan memberi jalan keluarnya serta pahala yang tidak terhingga.

"Ditinggalkan suami atau lewat berkahwin, itu semuanya bukan alasan untuk berputus asa atau hilang harapan atau pedoman hidup. Malah bukan juga dianggap jalan buntu dalam meneruskan kehidupan," katanya.

Anisah berharap, sebagai seorang Muslim sejati janganlah sekali-kali terlintas dalam fikiran, jauh sekali melakukan perkara-perkara haram di sisi agama, waima untuk mendapatkan rezeki untuk sesuap nasi sekalipun.

"Misalnya, mengambil jalan mudah dengan melacurkan diri dengan alasan Allah memahami situasi terdesak kita.

"Namun hakikatnya, apabila kita melakukan satu perkara yang haram, Allah akan menimpakan banyak lagi bala kepada kita. Sebaliknya, apabila kita tinggalkan perkara maksiat, Allah akan memberi ganjaran," pesan Anisah tengah hari itu.

Sementara itu, Ketua Wanita JIM Pusat, Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Siraj menjelaskan, yang dikategorikan wanita tanpa suami terbahagi kepada empat.

Pertama, wanita yang sudah sampai usia yang layak untuk berkahwin tetapi tidak ada jodoh. Ini berkemungkinan berpunca daripada banyak faktor.

Kedua, Golongan wanita yang sebelum ini pernah berkahwin tetapi sekarang menjalani hidup tanpa suami. Kebiasaannya mereka ini adalah sama ada kerana bercerai hidup ataupun mati dan hidup dengan status janda atau balu.

"Kategori ketiga pula ialah ibu yang ditinggalkan suami atau gelarannya ibu tinggal. Ini mungkin kerana suami tidak bertanggungjawab, dipenjara atau di dalam tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

"Golongan keempat pula, wanita yang sepatutnya bersuami tetapi tidak bersuami atau dengan maksud lain, wanita hamil luar nikah," kata Dr. Harlina.

Baginya, setiap satu kategori ini mempunyai masalah masing-masing yang unik.

Beliau berkata demikian dalam ucaptamanya yang bertajuk, 'Wanita Tanpa Suami: Cabaran, Peranan dan Sumbangan kepada Masyarakat'.

Malah tegas Dr. Harlina lagi, penganjuran forum ini bukan bertujuan menimbulkan sentimen anti lelaki.

Sebaliknya, apa yang cuba diketengahkan dalam forum ini ialah realiti yang sedang berlaku di negara iaitu golongan wanita tanpa suami ini, sebenarnya semakin ramai.

Sungguhpun mereka seringkali menerima pelbagai label daripada masyarakat yang kebanyakannya berbaur negatif tetapi Dr. Harlina tidak meletakkan senario ini sebagai satu gejala sosial yang semakin memburukkan.

Oleh sebab itulah, kata beliau, jika setiap Muslimin itu mengikut ajaran yang telah digariskan oleh Islam, tidak mustahil usaha untuk menuju sifar gejala sosial tercapai.

"Selain itu, ibu bapa juga perlu menunjukkan contoh teladan yang baik kepada anak-anak terutamanya dalam membina hubungan yang harmonis di dalam sebuah institusi kekeluargaan.

"Hal ini perlu diambil perhatian kerana salah satu alasan popular tidak berkahwin adalah disebabkan fobia kerana memperoleh contoh yang tidak sihat menerusi perkahwinan ibu bapa mereka," kata Dr. Harlina.

Utusan

4:41 PM


Untuk semua kawan-kawan yang mengikuti perkembangan blog saya........I just want you to know that you mean so much to me..................

If I can smile like this, I'll send it all for you..............

Sharing is caring, knowing each other is the sweetest moment that I'll spend for all the rest of my time..............

Friendship day is for today and forever....for now or never....

Everywhere you are and whatever you do, I just pray for Allah blessing you.......

9:20 AM

Makan di luar....

Semalam pegi Pizza Hut. Dah lama tak makan pizza, teringin sangat. Anak2 pun suka.Ni lah photo shoot Nadia. Hakim sedih je pulak, sebab dia tak boleh pegi main....






4:45 PM

Kegagalan yang terindah

Selamat datang pada Nadia ke blog ni, selamat membaca post kat sini dan kalau ghajin komen je....kita tak kisah.

"Kita tidak gagal sekiranya berada di bawah, tetapi kita gagal jika kita tidak bangkit semula"

Teringat suara Abby Fana dalam radio sinar menyebut ayat di atas. sesungguhnya kata-kata itu telah memberi inspirasi yang sangat berharga pada saya. Ternyata, ada lagi sinar dihujung terowong sekiranya sesuatu yang kita lakukan menemui kegagalan.

So sebenarnya tiada istilah gagal sekiranya kita bangkit semula untuk berusaha. Kadang-kadang, tak semua kejayaan itu datang dari sumber yang kita inginkan atau impikan. Mungkin kejayaan itu datang dari sumber yang baru dan yzng kita tidak sangka-sangka.

So.......kita enjoy......

4:54 PM

Vomiting Children


by Prof. Dr. Christopher Boey Chiong Meng

When your child vomits, his stomach contents are forced up his oesophagus and out of his mouth. Vomiting is not a disease, but a symptom. It may be a sign of an underlying disorder or disease.

You can expect your child to vomit several times during his early years because vomiting is a symptom of common childhood illnesses such as gastroenteritis (due to virus, bacteria or parasite infection in the gastrointestinal tract) and food poisoning. A child with a viral upper respiratory infection will also have a tendency to vomit. In such cases, the vomiting usually improves with time.

In some cases, vomiting can be a symptom of a more serious condition, such as blockage of the digestive tract, urinary tract infections, disruption of the balancing mechanism in the ear, hepatitis, and pancreatitis. Thus, causes of vomiting are not necessarily limited to the gastrointestinal tract. Increased pressure in the brain, which can be caused by head injury, bleeding in the brain, brain tumour, and infections of the brain like meningitis, can also result in vomiting. Persistent vomiting in a child must be taken seriously.

When to See The Doctor

If in doubt, consult a doctor early. It is crucial for you to be aware of the 'trouble' signs. Bring your child to the doctor right away if your child :

* Has vomited repeatedly.

* Throws up green-yellowish liquid (bile). This could indicate an underlying obstruction of the intestines and must be investigated immediately.

* Has vomited blood (bright red or brown in colour). This could indicate inflammation or bleeding in the upper gastrointestinal tract.

* Has persistent fever or headache.

* Is irritable. An irritable child may complain of neck stiffness and his eyes may be sensitive to light.

* Is drowsy.

* Refuses to eat and is unable to keep liquids down.

* Shows signs of dehydration.

* Has severe abdominal pain.

* Starts vomiting again once he resumes his normal diet.

What To Do

You may feel helpless each time your child suffers from a bout of vomiting. Here are some measures that you can take to help ease your child's distress :

* Do not give your child anti-vomiting medication on your own without medical advice

* Turn your child's head to the side or face down over a basin/towel to prevent him from inhaling his vomit.

* After your child has vomited, help him rinse his mouth with water because vomiting may leave a sour taste.

* Vomiting may be frightening and exhausting for your young child. Offer plenty of assurance to your child and comfort him.

* Encourage your child to drink fluids in order to avoid dehydration. Oral Rehydration Solution (ORS) is effective in replacing body fluids quickly. You can find ORS in most clinics and pharmacies

* If your child is able to tolerate food, give your child smaller and more frequent meals, such as four to five smaller meals rather than two to three large meals a day. You can feed him food that is usually well-tolerated such as broth, mild soups and mashed potatoes. Avoid feeding your child fatty or spicy foods.

* Remember not to force your child to eat or drink if he is really unable to do so or if he is drowsy. Get him assessed by a doctor early.

* Make sure your child gets enough rest.

Watch Out For Dehydration

If your child is younger than one year old and is vomiting, he may need special attention. One of the reasons is that the younger the child is, the more he is at risk of losing a substantial amount of fluids, especially if he has been vomiting repeatedly and if his vomiting is accompanied by diarrhoea. This continued loss of body fluids can lead to dehydration.

If left untreated, dehydration can be life-threatening, especially in young children. As such, it is important to look out for symptoms of dehydration : dry mouth, cracked lips, little or no tears when crying, sunken fontanelles in a baby, lack of urine for six hours or more, irritability, sunken eyes, dry wrinkled skin, lethargy or inactivity, and weakness or dizziness.

It is important not to allow your child to reach a stage where he develops signs of dehydration. If your child displays any signs of dehydration, get your child assessed by a doctor immediately.


http://info-kesihatan-anda.blogspot.com

4:39 PM

Handphone baru!!!!



Sekarang ni pasaran Malaysia dihujani dengan berbagai-bagai model telefon bimbit dari jenama besar seperti Nokia, Samsung, SE, Motorola dan sebagainya kepada telefon buatan Malaysia dan China.

Fungsi telefon-telefon ini juga tidak kurang hebatnya dan boleh didapati pada harga yang kompetitif. bagi saya tak salah membeli telefon yang baru ini jika mempunyai waranti dan kedai servis yang mudah. Memandangkan telefon bimbit merupakan satu alat yang susut nilai sama seperti kereta, ada baiknya jika kita menimbang dengan teliti telefon yang hendak di beliberdasarkan harga dan fungsi yang anda kehendaki. Jika hanya mementingkan jenama, dan kecanggihan telefon sahaja belum bermakna yang ia berbaloi dengan wang anda. Ada lebih baik jika wang yang berlebihan itu kita simpan atau gunakan untuk barangan lain.

Namun jika anda merupakan golongan berwang, tidak juga salahnya memiliki telefon canggih yang mahal. Pendek kata "Tepuk dada, tanyalah selera"....

4:39 PM

Percutian ke Port Dickson









Walaupun percutian kali ini tidak lah sejauh mana....namun ia tetap menjanjikan keseronokan kepada kami sekeluarga.

Kami menginap di Hotel Regency Tanjung Tuan. Bilik adalah apartmen 3 bilik yang memang selesa dengan pemandangan menghadap laut Selat Melaka. Waktu malam saya dapat dengar bunyi ombak yang tenang dan tidak sekuat Laut China Selatan.

Anak-anak paling seronok kerana dapat bermain air laut dan kolam. Pantai hotel itu memang cantik dan bersih. Tidak hairanlah memang ramai orang singgah ke pantai hotel regency untuk mandi dan berkelah. Cuaca panas dan bila petang memang seronok duduk di tepi laut. Waktu malam pula selepas makan, masa diluangkan di tepi laut. Walaupun laut agak gelap, namun bunyi ombak memang menenangkan.

Terima kasih pada hubby yang sudi membawa kami ke hotel ini. Lain kali memang saya ingin ke sini lagi. Sememangnya bercuti di Port Dickson merupakan aktiviti tahunan kami sekeluarga.

10:57 AM

Kanser Payudara Ancaman Untuk Wanita

Oleh: RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH

DIANGGARKAN lebih satu juta kes baru dan kira-kira 400,000 kematian di seluruh dunia setiap tahun. Statistik ini cukup menakutkan, apatah lagi apabila ketumbuhan, satu petanda kanser payu dara, mula dikesan.

Oleh itu, wanita perlu lebih peka tentang penyakit ini serta pilihan yang ada untuk menghalang atau merawatnya. Golongan Hawa sepatutnya sedar bahawa kanser payu dara merupakan ancaman kesihatan terbesar di negara ini.

Walaupun terdapat 10 jenis kanser pembunuh utama di negara ini, seperti paru-paru, serviks, usus besar, leukemia, perut, hati dan ovari, kanser payu dara kekal sebagai kanser pembunuh nombor satu kepada wanita.

Menurut Profesor Jabatan Surgeri, Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Prof. Yip Cheng Har, secara keseluruhan kanser payu dara adalah kanser paling biasa dan amat sinonim di kalangan wanita Malaysia berumur seawal 20 tahun ke atas.

Menurut Cheng Har, dianggarkan, satu daripada 20 orang wanita berisiko menghidap kanser payu dara.

“Kanser payu dara paling biasa di kalangan wanita Cina, kemudian India dan akhirnya Melayu.

“Kanser payu dara menyumbang 31 peratus daripada jumlah kes kanser wanita yang didiagnosis pada tahun 2003 berbanding 30.4 peratus dalam 2002,” katanya ketika membentangkan kertas kerja bertajuk `Fakta Kanser di Malaysia’ pada Latihan Kewartawanan; Penjagaan Kesihatan: Mencari Penawar, di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Beliau menambah, Daftar Kanser Kebangsaaan pada tahun 2003 melaporkan, sebanyak 3,738 kes kanser payu dara dicatatkan di negara ini.

“Mengikut Kadar Piawai Umur (ASR) angka itu boleh ditafsirkan sebagai 46.2 bagi setiap 100 000 wanita menghidap kanser payu dara.

“Mengikut pecahan kaum pula, wanita Cina mencatatkan kadar paling tinggi iaitu 59.7 bagi setiap 100,000 orang, manakala India pula 55.8 bagi setiap 100,000 orang dan Melayu dengan kadar 33.9 bagi setiap 100,000 orang,” jelasnya.

Cheng Har berkata, fenomena ini berlaku mungkin disebabkan dengan faktor orang Cina mempunyai anak yang sedikit, lewat mendapat anak pertama dan tempoh menyusu badan yang singkat berbanding wanita Melayu.

Namun, beliau memberitahu, terdapat juga sesetengah kes kanser payu dara tidak dilaporkan dan ini antara masalah yang berkemungkinanan berlaku di kalangan wanita Melayu.

Sementara itu, Daftar Kanser Singapura juga melaporkan insiden kanser yang lebih rendah di kalangan wanita Melayu berbanding wanita Cina dan India.

Cheng Har memberitahu, Singapura mencatatkan peningkatan pada kadar 3.7 peratus setiap tahun bagi insiden kanser payu dara dari 1968 hingga 1997.

“Insiden yang spesifik mengikut umur menunjukkan kadar tertinggi dalam julat umur 40-49 tahun dan kemudian kadarnya turun.

“Ini bukan seperti insiden mengikut umur bagi wanita di Amerika Syarikat yang meningkat dengan cepat sampai umur 50 tahun tetapi kemudian kadarnya perlahan tetapi masih tetap naik tetapi pada kadar yang lebih perlahan,” katanya.

Tambah Prof. Cheng Har, pada tahun 1993 hingga 2003, terdapat sejumlah 1,818 pesakit kanser payu dara di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM).

“Bilangan pesakit kanser payu dara meningkat setiap tahun dengan bilangan tertinggi tercatat pada 2003. Ini enam kali ganda bilangan pesakit kanser payu dara pada 1993.

“Menurut kajian, kanser payu dara lebih biasa di kalangan wanita Cina berbanding wanita Melayu,” ujarnya.

Beliau memberitahu, dua peratus daripada pesakit ini berumur kurang daripada 30 tahun dan majoriti pesakit kanser dalam lingkungan umur 40-49 tahun apabila mereka mula-mula didiagnosis. Jelasnya, bagaimanapun ini bukan spesifik kepada umur tetapi mungkin berlaku akibat kedudukan hospital tersebut dan pelanggan mereka.

“Mungkin ini disebabkan oleh populasi bandar yang lebih muda atau pihak kampung lebih suka mendapat rawatan tradisi.

“Tiga puluh hingga 40 peratus daripada jumlah pesakit mula-mula didiagnosis pada tahap lewat dan walaupun wanita hari ini semakin mula didiagnosis dengan tumor yang lebih kecil, pengurangan dalam saiz masih belum cukup nyata,” jelasnya.

Beliau menerangkan, secara umumnya, kaum wanita di negara ini hanya mendapatkan rawatan apabila kanser mereka pada tahap yang lewat.

“Ini kerana kekurangan kesedaran mengenai kanser payu dara di kalangan wanita mengakibatkan mereka berjumpa dengan pihak doktor hanya pada tahap lewat.

“Demi mengesyorkan kadar penyembuhan yang lebih baik, penyakit ini mesti di kenal pasti seawal mungkin,” jelasnya.

Cheng Har menjelaskan, pendidikan kesihatan perlu diberikan kepada wanita, di samping menyediakan khidmat yang komprehensif dalam diagnosis dan rawatan oleh pasukan profesional terlatih dalam kanser payu dara.

“Pengesanan awal kanser payu dara menyelamatkan payu dara, kehidupan, wang dan masa serta mengelakkan kimoterapi.

“Antara kaedah pengesanan yang boleh dilakukan ialah mamografi, pemeriksaan payudara sendiri dan pemeriksaan secara klinikal,” katanya.

Secara keseluruhan, dengan pengesanan awal, mastektomi atau pembuangan keseluruhan payudara sebenarnya tidak diperlukan.

Tanda-tanda kanser payu dara

Kanser payu dara biasanya berupa biji atau ketumbuhan yang tidak menyakitkan. Bagaimanapun, tidak semua biji atau ketumbuhan pada payu dara itu merupakan kanser. Tanda-tanda lain kanser payu dara termasuk:

1) Keluar cecair (jernih atau berdarah) dari puting payu dara.

2) Puting payu dara tertarik ke dalam.

3) Perubahan bentuk dan saiz payu dara yang luar biasa.

4) Kedutan luar biasa pada payu dara yang mungkin menyerupai bahagian luar kulit buah oren.

Faktor Risiko

Kanser payudara lebih kerap berlaku:

1. Apabila umur semakin meningkat.

2. Jika telah mendapat kanser payu dara pada sebelah lagi payu dara.

3. Jika ada ahli keluarga terdekat mengidap kanser payu dara (seperti ibu, adik beradik perempuan).

5. Jika haid pertama terjadi pada umur yang sangat muda (sebelum umur 12 tahun) atau lambat putus haid (selepas umur 55 tahun).

6. Tidak pernah melahirkan anak atau melahirkan anak pertama selepas umur 35 tahun.

7. Jika mempunyai berat badan yang berlebihan.

8. Terutamanya jika berat badan bertambah semasa dewasa dan lebih-lebih lagi selepas putus haid.

Info

Kimoterapi – Cara rawatan yang menggunakan bahan kimia tertentu untuk merawat dan mengawal sesetengah penyakit (terutamanya penyakit kanser)

Mamografi – Teknik menggunakan sinar-X untuk memeriksa payu dara sebagai langkah awal mengesan penyakit barah.

10:16 AM

CECT m1888 mini seperti mini iPhone (Model Telefon Klon iPhone)






We think many of you have heard about the mythical cell phone, iPhone nano. But the Chinese made the CECT phone before Apple. Look at the CECT m1888 mini video below, looks plausible.

Specifications CECT m1888 mini includes support communication standards GSM (900/1800/1900) with GPRS, dual slots for SIM cards. CECT is not badly copied the user interface Apple, which at 2.6-inch display is not bad. The camera phone, despite the 2 megapixel on the iPhone, hardly pulls in more than 640×480 pixels.



Also, the phone boasts Bluetooth, music and video players, FM tuner, 512 megabytes of internal memory, which can be expanded to 4GB using a memory stick. The cost of the phone on eBay auction is $ 103.


source : http://www.gadgetfolder.com/cect-m1888-mini-about-mini-iphone.html