9:57 AM

Wanita paling mudah masuk syurga....

Selamat menjalani ibadah puasa bagi semua kaum hawa didunia...khususnya yang memahami bahasa Melayu.... he he

Dalam bulan penuh barakah ini, saya amat yakin bahawa ibu lah yang paling sibuk. bermula dengan menyiapkan makanan bersahur seawal 4.30 pagi, pergi menghantar anak ke sekolah atau pengasuh, bekerja dengan penuh dedikasi sama ada dirumah atau ditempat kerja sambil memikirkan juadah apa yang hendak disediakan untuk berbuka, waktu rehat pergi ke pasaraya atau kedai runcit mencari bahan untuk masakan dan balik rumah selepas waktu pejabat dan memasak.

Siap memasak, tibalah waktu berbuka puasa. Anak-anak dan suami berkumpul di meja makan dan berbukalah bersama-sama. Si ibu hanya sempat meneguk air kosong. Sibuk melayan anak dan suami makan, anak meragam, dan macam-macam lagi. Penat kan?

Sambil melayan anak-anak tu, sempat jugak lah mengunyah makanan dalam mulut mengisi perut lapar. Anak-anak dan suami dah kenyang dan terus buat hal masing-masing. boleh juga minta tolong suami cuci pinggan atau uruskan anak, sebab sekarang giliran kita pula nak makan dengan sempurna. Habis makan kene mengemas pula. Solat maghrib jangan lupa pula.


Semenjak berkahwin, memang saya tak ke masjid lagi untuk menunaikan sunat terawih. Kadang-kadang saya dapat buat dirumah sahaja. Tapi, kalau suami dah ke masjid, nanti siapalah yang nak tengok anak-anak bermain diluar bilik. Tapi sempat juga membaca Al-quran dan terjemahannya sambil melihat anak bermain.

Jam 10 malam, waktu untuk tidur. Jangan lupa kunci jam sebab esok akan bermula lagi rutin hidup yang sama.

Tapi yakinlah, tu semua adalah pahala. lakukan dengan keikhlasan dan penuh tanggungjawab. Jaga solat, Al-quran dan zikir...insyaallah... Jangan lupa tanggungjawab pada suami. Percayalah bahawa wanita paling mudah masuk syurga.

0 comments: