8:26 AM

Wanita dan Insurans

Oleh : Nor Affizar Ibrahim
affizar@bharian.com.my

Pelan perancangan bersesuaian bantu golongan hawa nikmati kehidupan bermutu pada masa depan

KEBELAKANGAN ini semakin banyak syarikat institusi kewangan dan insurans yang begitu ghairah serta berlumba-lumba memperkenalkan skim pelan perlindungan insurans khusus untuk wanita. Ini termasuklah, pelan perlindungan penyakit berkaitan wanita, perlindungan penyakit berjangkit, perlindungan kepada wanita terhadap jenayah dan keganasan rumah tangga menyebabkan kecederaan peribadi dan sebagainya.

Persoalannya perlukah wanita mengambil atau memiliki pelan insurans yang disarankan khusus kepada wanita seumpama itu? Malah, ada yang mulai keliru dan tertanya-tanya sejauh manakah penting atau apakah faedah diperoleh serta jaminannya jika mengambil pelan insurans dikhususkan kepada wanita. Selain itu, ada juga yang melihat, pelan insurans seperti itu hanya ingin mengambil kesempatan dan ‘jerat’ bagi meraih keuntungan oleh pihak tertentu.


Bagaimanapun, Pengurus Perunding, Tekad Smart Planning Sdn Bhd, Azha Syazri Azizan, berpendapat kewujudan pelbagai pelan insurans khusus untuk wanita, secara tidak langsung melambangkan satu pengiktirafan kepada peranan penting yang dimainkan oleh wanita hari ini kerana mereka turut sama menyumbang sumber pendapatan untuk keperluan keluarga dan berkemampuan untuk membina masa depan mereka sendiri.

Beliau berkata, wanita sebenarnya mempunyai keperluan hidup yang berbeza daripada keperluan lelaki. Memandangkan kehidupan seorang wanita itu berlainan daripada lelaki, perancangan kewangan yang terbaik perlu dibina mengikut keperluan uniknya.

“Perancangan itu termasuklah pengenalan pelan insurans istimewa, khusus untuk wanita saja, agar ia dapat memenuhi keperluan mereka. Antara keperluan wanita yang perlu diberi perhatian serius ialah wanita biasanya hidup lima hingga 10 tahun lebih lama daripada lelaki. Wanita juga didapati lebih cenderung menghidap penyakit berbanding lelaki, terutama selepas berumur 40-an.
“Selain itu, wanita lebih cenderung menjadi mangsa kepada gejala sosial seperti kes ragut, culik, rogol, bunuh dan rompakan, berbanding lelaki. Tiga faktor atau keperluan berkenaan menyebabkan produk insurans wanita direka khas untuk memenuhi keperluan hidup seorang wanita,” katanya.

Azha berkata, statistik menunjukkan ketika tua, satu pertiga wanita hidup seorang diri sama ada sebagai bujang, balu atau janda. Fakta juga mendapati, lebih 80 peratus penghuni rumah jagaan warga emas terdiri daripada wanita yang tidak berkemampuan untuk menyara hidup mereka sendiri kerana tiada simpanan persaraan atau pencen.

Selain itu, dianggarkan satu daripada 19 wanita Malaysia menghidap penyakit barah payu dara yang mana, lebih 45 peratus daripada pesakit berkenaan meninggal dunia selepas beberapa tahun. Setiap hari pula lebih 95 kes baru pesakit barah dilaporkan di Malaysia dan barah payu dara serta pangkal rahim mencatatkan peratusan paling tinggi.

Jenayah sosial seperti kes ragut, rompakan, rogol mahupun bunuh semakin meningkat dan wanita adalah mangsa utama bagi kebanyakan kes.

“Sudahlah wanita hidup lebih lama daripada lelaki, terpaksa pula menempuh hari tua tanpa suami di sisi. Untuk mengatasi masalah ini, ada insurans wanita yang menyediakan pilihan tambahan dengan memperkenalkan Akaun Simpanan Berkala (Regular-Saving Rider) agar mereka dapat membina tabung persaraan, di samping mendapat perlindungan insurans hayat. Akaun simpanan berkala ini hanya mengenakan caj servis sebanyak lima peratus saja berbanding pelan insurans lain yang mengenakan caj servis sekitar 60 hingga 90 peratus pada tahun pertama,” katanya.

MASALAH KESIHATAN

BELIAU berpendapat, wanita perlu mengutamakan insurans yang lebih berkaitan kepada kesihatan dan hilang keupayaan untuk bekerja kerana kos rawatan hospital serta kos sara hidup yang semakin mahal dari tahun ke tahun. Sama ada seseorang wanita itu perlu mengambil dua atau lebih skim insurans, ia bergantung kepada keadaan kewangannya dan bagaimana seseorang perunding insurans itu menyediakan pakej insurans untuknya.

Katanya, bagi yang mempunyai bajet kewangan agak ketat mungkin lebih baik mengambil satu polisi yang mempunyai kuantiti jumlah perlindungan insurans yang sederhana dan menambah satu atau dua polisi lagi apabila keadaan kewangannya bertambah baik bagi menambah jumlah perlindungan sedia.

“Individu tidak mempunyai bajet yang mencukupi untuk membeli dua atau lebih skim insurans pada satu masa perlu menentukan jenis bencana kewangan yang mana satukah yang menjadi tumpuan utamanya. Sebagai contoh, jika seseorang wanita itu risau akan kebajikannya dan kos rawatan hospital yang sangat mahal, maka dia perlu menumpukan kepada insurans wanita yang memberi kuantiti jumlah perlindungan yang lebih tinggi untuk perlindungan penyakit kewanitaan dan tanggung kos hospital.

“Tetapi jika dia lebih risaukan akan kebajikan diri dan anak-anaknya, terutama sekali makan minum keluarga jika dia hilang keupayaan untuk bekerja atau meninggal dunia lebih awal, maka dia perlu menumpukan kepada insurans wanita yang memberi kuantiti jumlah perlindungan yang lebih tinggi untuk perlindungan sumber pendapatan seperti akibat kematian awal, lumpuh keseluruhan, penyakit kritikal dan penyakit berkaitan wanita.

“Apa yang pasti, memiliki satu polisi terlebih dulu dan menambah polisi pada masa hadapan adalah jauh lebih baik daripada tidak mengambil apa-apa insurans,” katanya.

Bagaimanapun, dalam keadaan sumber kewangan adalah terhad, Azha menasihatkan wanita agar memilih pelan insurans jenis perlindungan tanpa simpanan, berbanding pelan insurans jenis simpanan supaya mendapat kuantiti jumlah perlindungan insurans yang tinggi dengan caruman yang sangat rendah.

Mengenai bilakah masa sesuai untuk mula memikirkan mengambil insurans khusus penyakit berkaitan wanita, katanya, usia purata bagi seorang wanita menghidap penyakit serius seperti barah adalah 43 tahun. Ini bermakna, sekiranya usia wanita itu berumur kurang dari 43 tahun, perlu membuat persediaan dari awal apatah lagi penyakit juga boleh menyerang pada usia muda seperti belasan tahun. Hakikatnya, bersedia dari awal adalah lebih baik daripada menunggu umur 43 tahun.

PERLINDUNGAN JENAYAH

AZHA berkata, perlindungan terhadap jenayah sosial dan keganasan rumah tangga pula satu pilihan tambahan yang boleh dipertimbangkan oleh wanita yang risau akan kebajikan mereka apabila menjadi mangsa keadaan seumpama itu. Lebih-lebih lagi, aliran masa kini menunjukkan terdapat kenaikan mendadak bagi kes jenayah yang mensasarkan wanita sebagai mangsa utama.

Bagaimanapun, beliau menegaskan ia bukanlah satu jenis faedah insurans yang perlu diutamakan bagi semua wanita. Sama ada faedah insurans jenis itu diperlukan, individu perlu mengkaji gaya hidupnya terlebih dulu. Faedah insurans sebegitu lebih diperlukan oleh wanita yang sering keluar rumah seorang diri (terutama remaja dan pelajar) atau wanita yang gemar berkenalan atau mudah percaya dengan lelaki yang tidak dikenali (blind-date, bomoh atau pengunjung kelab malam).

Begitu juga wanita yang mempunyai pasangan bersikap panas-baran dan terlalu mengawal serta individu yang mempunyai paras rupa menarik dan golongan profesional yang berpendapatan tinggi. Ini kerana golongan seperti itu yang biasanya berisiko tinggi untuk menjadi mangsa jenayah sosial.

FAHAMI KEPERLUAN DIRI

KEBANYAKAN wanita di Malaysia yang mengambil skim insurans lebih menggemari pelan jenis simpanan, di mana sekiranya tidak ada apa-apa berlaku sehingga tempoh matang polisi, mereka akan mendapatkan semula caruman insurans yang sudah dibayar, berserta dengan pulangan pelaburan.

Azha Syazri Azizan berkata, senario itu berlaku kerana kebanyakannya tiada pengetahuan mengenai produk insurans dan kerap menganggap, pelan insurans jenis perlindungan tanpa simpanan (bayaran hangus) sebagai satu kerugian jika tiada tuntutan dilakukan.

Katanya, individu harus ketahui bahawa tidak kira pelan insurans itu berbentuk simpanan atau perlindungan semata-mata, caj insurans yang dikenakan tetap hangus (tidak dikembalikan) kerana ia digunakan bagi membentuk tabung pampasan peserta.

Cuma apabila individu memilih pelan insurans berbentuk simpanan, mereka terpaksa membayar empat hingga lima kali ganda lebih mahal daripada pelan jenis perlindungan yang menawarkan faedah insurans sama dan terpaksa mengikut syarat sudah ditetapkan oleh syarikat insurans itu seperti caj khidmat, syarat pengeluaran awal dan sebagainya.

“Bagi wanita yang ingin membeli insurans, anda perlu merujuk kepada perunding insurans yang profesional dan terlatih, berbanding ejen insurans yang lebih gemar mempromosikan produk melalui gimik jualan. Ini kerana, perunding insurans profesional biasanya akan membuat kaji selidik mengenai diri dan keperluan kewangan pelanggan terlebih dulu sebelum mencadangkan apa juga jenis insurans.

“Dengan melakukan kaji selidik mendalam, barulah perunding insurans itu dapat mengenalpasti jenis bencana kewangan yang akan dihadapi dalam kehidupan pelanggan dan berupaya untuk mencadangkan pelan bersesuaian bagi mengatasi masalah kewangan itu. Sebaliknya, tanpa kaji selidik mengenai keperluan kewangan, pelanggan mungkin akan terpedaya dengan gimik jualan dan terbeli pelan insurans yang bukan saja tidak memenuhi keperluan hidupnya, malah dibeli dalam kuantiti jumlah perlindungan insurans yang terlalu rendah berbanding keperluan hidup sebenar,” katanya.

Azha berkata, untuk memilih dan membeli insurans yang terbaik pula ia bukanlah bersandar pada nama atau status syarikat tertentu sama ada tempatan atau antarabangsa, konvensional mahupun takaful serta kemampuan sesebuah produk insurans untuk ‘menyumbat’ semua faedah dalam satu pelan misalnya, tujuh dalam satu dan sebagainya.

Sebaliknya, beliau percaya insurans terbaik adalah polisi yang dapat memenuhi keperluan kewangan individu ketika berlaku bencana kewangan dan dibeli dalam kuantiti jumlah perlindungan yang mencukupi untuk menyelesaikan masalah berkenaan. Tidak kira sama ada disediakan dalam satu pelan atau didatangkan dalam pakej dengan beberapa polisi lain.

Mengulas mengenai sesetengah kes dalam membuat tuntutan insurans, ada yang tidak mendapat manfaat sepatutnya seperti mana digembar-gemburkan, Azha berkata, ada kala ia berpunca daripada tindakan ejen insurans tidak beretika ketika melakukan penjualan.

“Apabila tuntutan ditolak oleh syarikat insurans mungkin ada sesuatu yang tidak kena atau menimbulkan persoalan. Ini termasuklah berkemungkinan, ejen melakukan penipuan atau mengada-adakan faedah yang tidak wujud dalam pelan. Selain itu ia juga boleh berpunca daripada sikap peserta insurans yang enggan meneliti atau memahami isi kandungan polisi insurans mereka, terutama dari segi syarat jaminan, skop perlindungan dan syarat tuntutan.

“Sikap negatif seperti suka menyembunyikan fakta penting atau berbohong ketika membuat permohonan insurans juga antara penyebab utama mengapa tuntutan insurans ditolak. Sebarang maklumat penting yang disembunyikan daripada syarikat insurans ketika proses kelulusan, akan menjejaskan kesahihan kontrak dan boleh menyebabkan polisi insurans terbatal, walaupun ia sudah berbayar lebih dari dua tahun,” katanya.

====================

ARTIKEL INI DI PETIK DARI http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Friday/Ratu/20081017084617/Article/


ps : Takaful Ikhlas telah menyediakan satu pelan khas untuk wanita iaitu Ikhlas Wanita Takaful. Berminat mengetahui secara lanjut, sila hubungi saya Syamilah 012-2936597 atau ym/emel saya ehem_70@yahoo.com

11:16 AM

Wanita tanpa suami bukan bebanan

Oleh ZUARIDA MOHYIN


DALAM satu kisah, Nabi pernah menasihati Ibnu Abbas sebagaimana yang diriwayatkan oleh Tirmizi: "Suatu hari, ketika aku berjalan di belakang nabi, lalu baginda berkata kepadaku,

"Wahai anak muda! Sungguh, aku ajarkan kamu beberapa kalimah, Peliharalah Allah, pasti Allah memelihara kamu, pelihara Allah pasti kamu dapati Allah selalu di hadapan kamu. Apabila kamu meminta, mintalah kepada Allah, apabila kamu memerlukan bantuan, mintalah bantuan kepada Allah."

Sebagai hamba-Nya yang mengakui bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah, sudah pastinya kata nasihat Rasulullah SAW yang berbunyi, "Peliharalah Allah, pasti Allah memelihara kamu" di atas, harus diambil perhatian serius, seterusnya diterapkan dalam kehidupan setiap individu Muslim, waima apa status mereka sekalipun.

Malah membina hubungan baik dengan Allah turut ditegaskan dalam firman-Nya yang bermaksud: Apabila kamu mengingati-Ku, supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan. (al-Baqarah: 152)

Pensyarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (APIUM), Prof. Madya Dr. Anisah Abdul Ghani sewaktu membentangkan kertas kerja bertajuk, Perbanyakkan amal, jauhi maksiat menjelaskan, dalam menghadapi tekanan hidup, apatah lagi ke atas golongan tanpa suami, maka menjaga hubungan dengan Allah adalah amat-amat diperlukan.

Ini kerana golongan sebegini sering dilempar dengan pelbagai tohmahan yang sudah pastinya menyentap dan mengguris hati kecil seorang wanita. Ditambah pula dengan lemparan gelaran dan jolokan seperti 'janda berhias', 'janda meletup' 'andartu' dan 'andalusia'.

Padahal sepatutnya, golongan ibu tunggal harus dibela kebajikan dan dijaga sensitiviti mereka. Besar kemungkinan juga, segelintir wanita yang tidak berkahwin itu bukannya memilih, jauh sekali menafikan sunnah Nabi. Tetapi semua itu adalah dugaan Allah Yang Maha Mengetahui.

Sayangnya, itulah realiti masyarakat kita yang sesuka hati melabelkan seseorang itu tanpa meletakkan diri mereka ditempat si pulan itu.

Hakikatnya, lelucon yang berlebihan dan sindiran yang menyakitkan itu memberi kesan kepada mental, spiritual dan emosi individu yang dimaksudkan itu.

Tambah memburukkan keadaan apabila ada segelintir mengaitkan golongan sebegini dengan perlakuan maksiat dan tidak bermoral. Meskipun tidak dinafikan ada kes sedemikian, namun punca utamanya bukanlah disebabkan oleh status mereka itu.

Lantaran itu, selagi individu yang terpaksa memikul bebanan atas tuduhan yang tidak berasas ini berpegang dengan pendirian setiap sesuatu itu adalah dengan kehendak-Nya, kata Anisah, mungkin tekanan ini dapat dikurangkan atau dijadikan penawar atau sebagai pemujuk hati.

"Oleh itu, sekiranya seseorang itu hendak mengamalkan apa yang dituntut oleh syarak itu, maka dia terlebih dahulu kena memahami apa matlamatnya Allah jadikan kita (manusia) di atas muka bumi ini dan apakah matlamat kita dalam kehidupan ini?

"Sekiranya perkara ini tidak jelas, akan timbul kesukaran untuk bertindak secara istiqamah serta melahirkan rasa iltizam, yang membolehkan kita mengenal Allah serta melahirkan rasa tenang meskipun dilingkari dengan pelbagai masalah," terang Anisah.

Beliau berkata demikian pada Forum Wanita Tanpa Suami: Bukan Golongan Terpinggir anjuran Wanita Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM) yang berlangsung di Auditorium A, Kuliyyah Kejuruteraan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Gombak, Selangor, baru-baru ini.

Ulas Anisah lagi, matlamat manusia dijadikan oleh Allah SWT tidak lain dan tidak bukan ialah untuk kita mengabdikan diri kepada-Nya.

Ini dijelaskan menerusi surah al-Dzariyat ayat 56 yang bermaksud: Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.

Ini bermakna, manusia kena tunduk dan patuh, taat kepada semua arahan, ajaran Allah SWT secara total.

"Di samping itu, kita juga mestilah meninggalkan atau menghindari larangan-larangan Allah SWT agar ia menjadi benteng kepada kita untuk melayari kehidupan ini dalam keadaan tenang," katanya.

Contohnya, kata Anisah, ibadat solat yang diketahui menghubungkan secara terus hamba-Nya dengan Allah SWT.

Hakikatnya, penyerahan secara total kepada Allah serta doa yang ikhlas itu akan menatijahkan rasa tenang dalam jiwa setiap seseorang itu. "Sebagaimana firman Allah: Dirikanlah solat supaya kamu mengingati-Ku. Ini bermakna dengan kita mengingati Allah, ia memberi satu ruang kepada kita untuk kita tidak terlalu terbeban dengan pelbagai cabaran hidup.

"Apatah lagi, setiap keluhan kita itu didengar oleh Allah Yang Maha Mendengar Lagi Maha Mengasihani," jelas beliau.

Selain itu, Anisah menambah, manusia juga kena tegaskan pada diri bahawa tiada kuasa yang lebih tinggi selain daripada Allah.

"Walaupun dalam rumah tangga, isteri wajib mentaati dan mematuhi suami tetapi seandainya apa yang disuruh itu bertentangan dengan ajaran Islam, maka tidaklah dikira berdosa kita mengingkari arahan suami itu," ujar beliau.

Katanya, di samping solat banyak lagi ibadat lain untuk menunjukkan pengabdian kita kepada Allah.

Selain itu menurutnya, tanggungjawab berat membesar dan mendidik anak-anak ditambah pula terpaksa bekerja demi menyara kehidupan anak-beranak, jangan sekali-kali dianggap sebagai satu bebanan.

Seperkara yang perlu diingat bahawa keberkatan sebagai ibu mendidik anak dan mencari nafkah itu adalah menjadi satu ganjaran pahala yang tidak terhingga daripada Allah.

Malah pada masa sama dengan kesabaran serta sentiasa reda dengan takdir-Nya, nescaya Allah akan memberi jalan keluarnya serta pahala yang tidak terhingga.

"Ditinggalkan suami atau lewat berkahwin, itu semuanya bukan alasan untuk berputus asa atau hilang harapan atau pedoman hidup. Malah bukan juga dianggap jalan buntu dalam meneruskan kehidupan," katanya.

Anisah berharap, sebagai seorang Muslim sejati janganlah sekali-kali terlintas dalam fikiran, jauh sekali melakukan perkara-perkara haram di sisi agama, waima untuk mendapatkan rezeki untuk sesuap nasi sekalipun.

"Misalnya, mengambil jalan mudah dengan melacurkan diri dengan alasan Allah memahami situasi terdesak kita.

"Namun hakikatnya, apabila kita melakukan satu perkara yang haram, Allah akan menimpakan banyak lagi bala kepada kita. Sebaliknya, apabila kita tinggalkan perkara maksiat, Allah akan memberi ganjaran," pesan Anisah tengah hari itu.

Sementara itu, Ketua Wanita JIM Pusat, Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Siraj menjelaskan, yang dikategorikan wanita tanpa suami terbahagi kepada empat.

Pertama, wanita yang sudah sampai usia yang layak untuk berkahwin tetapi tidak ada jodoh. Ini berkemungkinan berpunca daripada banyak faktor.

Kedua, Golongan wanita yang sebelum ini pernah berkahwin tetapi sekarang menjalani hidup tanpa suami. Kebiasaannya mereka ini adalah sama ada kerana bercerai hidup ataupun mati dan hidup dengan status janda atau balu.

"Kategori ketiga pula ialah ibu yang ditinggalkan suami atau gelarannya ibu tinggal. Ini mungkin kerana suami tidak bertanggungjawab, dipenjara atau di dalam tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

"Golongan keempat pula, wanita yang sepatutnya bersuami tetapi tidak bersuami atau dengan maksud lain, wanita hamil luar nikah," kata Dr. Harlina.

Baginya, setiap satu kategori ini mempunyai masalah masing-masing yang unik.

Beliau berkata demikian dalam ucaptamanya yang bertajuk, 'Wanita Tanpa Suami: Cabaran, Peranan dan Sumbangan kepada Masyarakat'.

Malah tegas Dr. Harlina lagi, penganjuran forum ini bukan bertujuan menimbulkan sentimen anti lelaki.

Sebaliknya, apa yang cuba diketengahkan dalam forum ini ialah realiti yang sedang berlaku di negara iaitu golongan wanita tanpa suami ini, sebenarnya semakin ramai.

Sungguhpun mereka seringkali menerima pelbagai label daripada masyarakat yang kebanyakannya berbaur negatif tetapi Dr. Harlina tidak meletakkan senario ini sebagai satu gejala sosial yang semakin memburukkan.

Oleh sebab itulah, kata beliau, jika setiap Muslimin itu mengikut ajaran yang telah digariskan oleh Islam, tidak mustahil usaha untuk menuju sifar gejala sosial tercapai.

"Selain itu, ibu bapa juga perlu menunjukkan contoh teladan yang baik kepada anak-anak terutamanya dalam membina hubungan yang harmonis di dalam sebuah institusi kekeluargaan.

"Hal ini perlu diambil perhatian kerana salah satu alasan popular tidak berkahwin adalah disebabkan fobia kerana memperoleh contoh yang tidak sihat menerusi perkahwinan ibu bapa mereka," kata Dr. Harlina.

Utusan

4:41 PM


Untuk semua kawan-kawan yang mengikuti perkembangan blog saya........I just want you to know that you mean so much to me..................

If I can smile like this, I'll send it all for you..............

Sharing is caring, knowing each other is the sweetest moment that I'll spend for all the rest of my time..............

Friendship day is for today and forever....for now or never....

Everywhere you are and whatever you do, I just pray for Allah blessing you.......

9:20 AM

Makan di luar....

Semalam pegi Pizza Hut. Dah lama tak makan pizza, teringin sangat. Anak2 pun suka.Ni lah photo shoot Nadia. Hakim sedih je pulak, sebab dia tak boleh pegi main....






4:45 PM

Kegagalan yang terindah

Selamat datang pada Nadia ke blog ni, selamat membaca post kat sini dan kalau ghajin komen je....kita tak kisah.

"Kita tidak gagal sekiranya berada di bawah, tetapi kita gagal jika kita tidak bangkit semula"

Teringat suara Abby Fana dalam radio sinar menyebut ayat di atas. sesungguhnya kata-kata itu telah memberi inspirasi yang sangat berharga pada saya. Ternyata, ada lagi sinar dihujung terowong sekiranya sesuatu yang kita lakukan menemui kegagalan.

So sebenarnya tiada istilah gagal sekiranya kita bangkit semula untuk berusaha. Kadang-kadang, tak semua kejayaan itu datang dari sumber yang kita inginkan atau impikan. Mungkin kejayaan itu datang dari sumber yang baru dan yzng kita tidak sangka-sangka.

So.......kita enjoy......